המדריך לטראמפיסט: כרומוזומים, מין ומגדר

ממשל טראמפ ביטל את האיסור על אפליית להט"ב במערכת הבריאות והגדיר מין כ"זכר או נקבה כמו בביולוגיה". אך בביולוגיה יש מצבי ביניים וההגדרות לא מוחלטות

נעם לויתן

זוג אוחז שלט של איגי שכתוב עליו: "את טרנסית והזהות שלך שווה"

את טרנסית, והזהות שלך שווה. צילום: נעם לויתן

אתמול, במהלך חודש הגאווה ובדיוק ביום השנה הרביעי לטבח בפּוּלְס (Pulse), מועדון של קהילת הלהט"ב באורלנדו, ביטל ממשל טראמפ את התקנות שמגנות על להט"ב, ובייחוד על טרנסג'נדרים, מפני אפליה במערכת הבריאות.

בהודעה לתקשורת הסביר משרד הבריאות האמריקאי (HHS) שב-2016 ממשל אובמה הגדיר מחדש את האיסור על אפליה על רקע מין כך שיאסור גם אפליה על רקע זהות מגדרית. שינוי זה הגן על להט"ב, ובמיוחד על טרנסג'נדרים, ונועד למנוע הישנות מקרים של סירוב לטפל או לעזור לאנשים טרנס. סקרים שונים הראו שבארצות הברית 70 אחוזים מהטרנסג'נדרים סבלו מאפליה במערכת הבריאות.

בכתבה ב-Vox הביאה הכתבת הטרנסקסואלית קייטלין ברנס (Burns) כדוגמה לסכנה שבאפליה את המקרה של רוברט אידס (Eads), גבר טרנס שחלה בסרטן שחלות ועשרות רופאים סירבו לטפל בו. כשלבסוף הצליח למצוא מקום שיסכים לטפל בו זה היה מאוחר מדי. הסרטן שלח גרורות ואף טיפול לא עזר. אידס מת ב-1999 בגיל 53. מקרה נוסף הוא של טיירה האנטר (Hunter), אישה טרנס שחורה שנפגעה בתאונת דרכים. החובשים שהגיעו למקום גילו כי יש לה איבר מין זכרי ובעקבות זאת מנעו ממנה טיפול והעירו הערות טרנספוביות. היא מתה בחדר מיון. בית המשפט פסק פיצויים גדולים למשפחתה, לאחר שקבע שהיו לה סיכויים גדולים לשרוד אם הטיפול בה לא היה נדחה.

ממשל טראמפ, על פי הודעת משרד הבריאות האמריקאי, מבטל את ההגנה שסיפק ממשל אובמה ללהט"ב בכך שהוא חוזר לפרש אפליה על רקע מין "לפי המשמעות הפשוטה של המילה 'מין' כזכר או נקבה וכפי שנקבע על ידי הביולוגיה". אולם, בניגוד לעמדת ממשל טראמפ – שיש לו היסטוריה של התנגדות למדע וניסיונות לצנזר ולהסתיר אמת מדעית – בביולוגיה שום דבר לא פשוט, אפילו לא מין.

מיהם זכר, נקבה ובכלל

בבני אדם, אצל רוב האנשים יש התאמה בין המין (זוויג) שלהם, למגדר שלהם ולהרכב הגנטי שלהם. אולם תמיד אפשר למצוא יוצאי דופן באדם ובבעלי חיים אחרים. יוצאי הדופן האלה לא נפוצים, אך גם לא נדירים, ואין כל סיבה להפלות או להדיר אותם.

סמדר רייספלד פרסמה לפני כמה שנים כתבה מעולה ב"הארץ" על אינטרסקס – אנשים שנולדו עם מאפיינים זכריים ונקביים. יונת אשחר פרסמה כמה כתבות מצוינות באתר של מכון דוידסון על טרנסג'נדרים: "אנשים שמרגישים שהמגדר שיוחס להם מילדות אינו מתאים להם – שהם בעצם גברים למרות שנולדו עם איברי מין נקביים, ולהפך. [או אנשים] שאינם מרגישים שייכות למגדר מסוים, שמרגישים שייכות מסוימת לשניהם גם יחד ועוד". ואני פרסמתי בעבר פוסט פייסבוק על המורכבות של הקשר בין הגנטיקה, בין הכרומוזומים, לבין קביעת הזוויג.

בפוסט התעלמתי במכוון מהספקטרום הנרחב שאפשר למצוא בתחום המגדר ובתחום הזוויג והתייחסתי רק למקרי קצה, שאפילו הם מורכבים למדי. המשך רשומה זו מבוסס על הפוסט.

אחת הטענות החוזרות, שאפשר להסיק גם מההגדרות של ממשל טראמפ, היא ש"אישה" או "גבר" הם רק עניין של כרומוזומים. לפי הטוענים מי שנולדה עם שני כרומוזומי X (בדרך כלל בליווי ביציות ורחם) היא אישה, בעוד מישהי שיש לה כרומוזום Y אך מרגישה כי היא אישה או משנה את גופה באמצעות טיפולים שונים וניתוחים, היא למעשה גבר בשינוי אדרת.

אולם נוכחות כרומוזום X לא קובעת אם תתקבל נקבה או "אישה", ונוכחות כרומוזום Y לאו דווקא קובעת מיהו זכר. כדי להבהיר את המורכבות הנה מדריך על כרומוזומים, זוויג (זכר/נקבה) ומגדר (גבר/אישה).

איור של כמה כרומוזומים

לאו דווקא קובעים את הזוויג והמגדר. כרומוזומים. איור: Zappys Technology Solutions, CC-BY.

תחילה הגדרות של המונחים שהוזכרו:

כרומוזומי מין
החומר התורשתי, ה-DNA, ארוז ומחולק בגרעין התא למקטעים שונים הקרויים כרומוזומים. הכרומוזומים באים בזוגות – אחד מהאב ואחד מהאם. באדם קיימים 46 כרומוזומים, שהם 23 זוגות של כרומוזומים שזוג אחד מתוכם הוא כרומוזומי המין (XY או XX). ביונקים כרומוזום Y הוא זה שקובע את מינו של העובר: לנקבות יש שני כרומוזומי מין זהים – XX – ולזכרים יש כרומוזומים שונים – XY. עובר שקיבל מאביו כרומוזום Y לרוב יהיה זכר וזה שקיבל מאביו כרומוזום X יהיה לרוב נקבה.
זוויג (מין, sex)
סיווג לזכר ונקבה על פי מאפיינים ביולוגיים. ביצורים שנחלקים לשני זוויגים הזוויג מוגדר על פי תאי הרבייה שהוא מסוגל לייצר (בפוטנציה): נקבות מייצרות ביציות גדולות, שכוללות גם חומרי הזנה וחומרים אחרים החשובים להתפתחות העובר; זכרים מייצרים תאי זרע, שהם לרוב קטנים ובעלי יכולת תנועה. הזוויג לא חייב להיות קשור לאברי המין הקיימים, למשל יש בעלי חיים בהן דווקא הנקבות הן אלה שיש להן פין, אם כי בבני אדם מקובל כי הזוויג של זה שיש לו אברי מין זכריים הוא זכר. בבני אדם לרוב הזכר הוא XY והנקבה XX.
מגדר (gender)
מאפיינים חברתיים-תרבותיים על פיהם בני אדם מגדירים את עצמם כגברים או כנשים. המגדר בדרך כלל תואם את הזוויג (זכר-גבר/נקבה-אישה) אך יתכנו מקרים שבהם זכר יזהה את עצמו כאישה, או נקבה תזדהה כגבר. את המונח טרנסג'נדרים הגדרתי למעלה. מבין הטרנסג'נדרים, אנשים שהמגדר שלהם לא תואם את הזוויג שלהם וגם שואפים לשנות את גופם כך שיתאים למגדר שלהם קרויים טרנסקסואלים. מאחר שמגדר קשור לזהות עצמית ולהגדרה עצמית, קשה עד בלתי אפשרי להתייחס אליו בבעלי חיים שאינם בני אדם.

אי התאמה

שימו לב שההגדרות כוללות שימוש רב ב"לרוב", "בדרך כלל", "יתכן" – זה לא מקרי. כמו כל דבר בטבע תמיד אפשר למצוא יוצאים מין הכלל. למשל, הנה כמה "סוגי" נשים שלא מתאימות להגדרה של "אישה" כמישהי בעלת זוג כרומוזומי X, וכמה גברים שדווקא כן:

לעיתים, כל כמה אלפי לידות, תיוולד תינוקת שיש לה רק 45 כרומוזומים. 22 הזוגות הרגילים וכרומוזום X יחיד, מצב המכונה תסמונת טרנר. בעלות התסמונת נמוכות, עקרות (לרוב) ולפעמים יש להן בעיות מערכתיות. אך, אף שלא נולדו עם שני כרומוזומי X הן נחשבות לנקבות. מקרה כמעט "הפוך" ונפוץ בהרבה (אחת מכל 1,000 נשים) הוא של נשים שנולדות עם כרומוזום X נוסף, כלומר שהן XXX – נשים כאלו הן פוריות וגבוהות מהממוצע.

נשים "שונות" אחרות הן נשים בעלות תסמונת חוסר-רגישות לאנדרוגן (AIS) מלאה. מבחינת כרומוזומים נשים אלו הן זכרים (XY) לכל דבר, אך מאחר שגופן לא מגיב לאנדרוגנים (הורמוני מין זכריים, כגון טסטוסטרון) הן נולדות כנקבות עקרות – חסרות רחם – שהמגדר שלהן הוא כמעט תמיד "אישה". גם נשים בעלות תסמונת סוויר (Swyer) הן זכרים מבחינת מטען גנטי, אך יש להן רחם ומבחינה מגדרית הן נשים.

במקרה של תסמונת קליינפלטר, המופיעה באחת או שתיים מכל אלף לידות של זכרים, נולד גבר שיש לו זוג כרומוזומי X, נוסף לכרומוזום Y (כלומר, הוא XXY). הגברים בעלי התסמונת לרוב עקרים, יש להם מבנה גוף קצת "נשי" ונטייה לחלות במחלות שמאפיינות נשים (כגון סרטן שד או אוסטאופורוזיס). גם לגברים בעלי תסמונת דה לה שאפל יש זוג כרומוזומי X, אך ללא כרומוזום Y כך שמבחינה גנטית הם נקבות, אף שאיבר המין שלהם זכרי. הם תמיד עקרים ומבחינה מגדרית הם לרוב גברים.

לקט התסמונות (יש עוד רבות אחרות) שציינתי לעיל לא קשור לטרנסג'נדריות או טרנסקסואליות. אצל בעלי התסמונות אלו דווקא יש, במקרים רבים, מתאם בין הזוויג לבין המגדר, גם אם אין מתאם בין שני אלה להרכב הכרומוזומים שלהם. התסמונות האלו מולדות. העדויות המחקריות בנוגע לטרנסקסואליות מראות שגם היא מולדת וקשורה להתפתחות העובר ברחם, למבנה המוח ויתכן אף שיש גן או גנים שמעורבים בעניין.


הירשמו כאן כדי לקבל עדכונים על רשומות חדשות ישר למייל:


פרוגרסיב טרנס

דגל ירוק עם סמל הטרנסג'נדריות עליו והכיתוב "גאווה טרנסית"

גאווה טרנסית: דגל הקהילה הטרנסג'נדרית בישראל. צילום: נעם לויתן

תצפיות בגברים טרנסקסואלים (אישה לגבר) ונשים טרנסקסואליות (גבר לאישה) הראו כי יש בקרבם יותר שמאליים מאשר באוכלוסייה הכללית, ממצא המרמז על הבדלים במבנה המוח. מחקרים מאוחרים יותר הראו כי מוחם של גברים טרנסקסואלים דומה יותר במבנהו לזה של גברים אחרים מאשר לזה של נשים, וכי מוחן של נשים טרנסקסואליות דומה יותר לשל נשים אחרות. עם זאת, מבנה המוח של טרנסקסואלים, במיוחד של אלו שלא נטלו טיפול הורמונלי מתקן, אינו נשי לגמרי או גברי לגמרי. גם שמאליות וגם מבנה מוח גברי-נשי קשורים לחשיפה טבעית להורמוני מין ברחם. בנוסף, מחקרים שונים מצאו קשר בין גנים המעורבים בפעילות הורמוני מין לבין טרנסקסואליות וטרנסג'נדריות.

אפילו בבעלי חיים אחרים, שכאמור קשה לזהות אצלם טרנסקסואליות (ואף אחד לא ישווה בעלי חיים שמשנים את זוויגם – כמו מיני דגים – לאדם טרנסקסואל), בכל זאת נעשו מספר ניסויים הקשורים לנושא. לדוגמה, מחקרים שהראו ששינוי בהתפתחות המוח של עכברות גרם להן להתנהג כזכרים.

אם כך, לא רק שיש נשים שאינן XX וגברים שאינם XY, אלא שטרנסג'נדריות היא תכונה שיש לה בסיס ביולוגי ואולי אף גנטי, בניגוד לעמדת ממשל טראמפ. הניסיון של טראמפ ושליחיו להסתתר מאחורי הביולוגיה הוא התעלמות מהמדע ועיוות ממצאיו, דבר שאינו זר למנהיגים שונים היום ובעבר.

אמנם הביולוגיה לא עומדת בצד של טראמפ, אך לטעמי מבחינת הזכות של אנשים טרנס ליחס שווה במערכת הבריאות, ובכל מקום אחר, אין זה משנה כלל אם יש לתכונה זו בסיס ביולוגי. הם אינם פוגעים באדם, אולי רק בדעותיו, ואנשי רפואה מחויבים לטפל בכל אדם ולתת לו יחס הולם. לטעמי יש לשלול את רשיונם של רופאים שמסרבים לטפל באדם, או שמתעללים באדם, בגלל נטייתו, הזהות המגדרית שלו, אמונותיו או מוצאו.

תודה ליונת אשחר על העזרה


עקבו אחרי גם ב:

Facebook Instagram Youtube Twitter
פרופילים אישיים, לא רק על מדע


למידע נוסף

כתבה ב-NPR על שינוי התקנות

סמדר רייספלד, כשצריך להחליט אם להיות בן, בת או אינטרסקס, באתר "הארץ", 19 בדצמבר 2012

יונת אשחר, סליחה, טעות במגדר, באתר "מכון דוידסון לחינוך מדעי"

התיקון מאפשר גם להפלות אנשים שעברו הפסקת היריון. על הפלות: נעם לויתן, על עוברים ואנשים, בבלוג "תיבת נעם – מחשבות ביולוגיות"

תגים: , , , , ,

5 תגובות ל-“המדריך לטראמפיסט: כרומוזומים, מין ומגדר”

  1. motior אומר:

    מעניין מאוד.
    אני שמח שהחיים שלי פשוטים בהיותי גבר הטרוסקסואל אבל בהחלט בעד שיוויון לכולם

    Liked by 2 אנשים

  2. tyomkin1971 אומר:

    זה בסדר מבחינתך אם אשתף הדף הזה בפייסבוק?

    אהבתי