חיסון רוסי לקורונה? משחק פוליטי

רוסיה טוענת שהיא הראשונה בעולם שסיימה לפתח חיסון נגד COVID-19. אך החיסון לא סיים את כל הבדיקות הדרושות ואין דרך לדעת אם הוא בטוח או יעיל. אישור החיסון לשימוש הוא פוליטי ואינו קשור למדע או לרפואה

נעם לויתן

פוטין הכריז כי לרוסיה יש חיסון לקורונה, אך ההצהרה בעייתית כמו התמונה הזו. מקור: pequena pink.

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, שאולי רואה את עצמו יותר כשליט ברית המועצות בימי המלחמה הקרה, הכריז ביום שלישי כי ארצו אישרה לשימוש חיסון ל-COVID-19, המחלה שגורם לה נגיף קורונה SARS-CoV-2. אבל החיסון לא סיים את כל הבדיקות הדרושות, אי אפשר לדעת אם הוא בטוח או יעיל, ושימוש בו הוא חסר אחריות ומסוכן.

החיסון הרוסי דומה לחיסונים של קאן-סינו ביולוג'יקס ושל ג'ונסון אנד ג'ונסון. אלה חיסוני "וקטור נגיפי", שמבוססים על אדנו-וירוס (נגיף שגורם לצננת) של בני אדם, שהונדס גנטית כך שיכיל חלק מהחומר הגנטי של נגיף הקורונה. כשהחיסון מוזרק לגוף, הנגיף המהונדס מחדיר את החומר הגנטי לתאים שלנו, וכך גורם להם לייצר חלבון של נגיף הקורונה הקרוי Spike. זה החלבון שבעזרתו חודר נגיף הקורונה לתאים שהוא מדביק. התאים המחוסנים מציגים את החלבון הנגיפי לתאי מערכת החיסון ומעוררים תגובה חיסונית חזקה, שדומה לתגובה הטבעית לנגיף. כך, אם הגוף יפגוש את נגיף הקורונה האמיתי מערכת החיסון תזהה אותו מיד ובתקווה תעצור אותו ותמנע מחלה.

בשונה מהחיסונים האחרים, הרוסים בחרו לתת את החיסון שלהם בשתי מנות, שבכל אחת מהן זן שונה של אדנו-וירוס מהונדס: מנה אחת עם זן כמו של ג'ונסון אנד ג'ונסון ומנת דחף עם זן כמו של קאן-סינו. חוקרים השתמשו בעבר בזן האדנו-וירוס השני בניסיון לפתח חיסון ל-HIV, אך הניסויים הקליניים חשפו שהוא דווקא הגדיל את הסיכוי להידבק בנגיף ולכן הוא נפסל.

הרוסים קוראים לחיסון "ספוטניק V", על שם הלוויין מתקופת המרוץ לחלל והמלחמה הקרה שמסמל את הניצחון על פני ארצות הברית. דבר זה מדגיש שאישור החיסון הוא פוליטי, וקשור לשליטים העוסקים במשחקי כבוד במקום בדאגה לאזרחים. אין לאישור כל קשר למדע או לרפואה.

אישור חיסונים הוא תהליך זהיר, שנערך בכמה שלבי ניסויים קליניים שבודקים שהחיסון בטוח, שהוא גורם לתגובה של מערכת החיסון ושהוא אכן מגן מפני גורם המחלה. במקרה של חיסון לקורונה גם חשוב לבדוק שהוא מצליח להגן על האוכלוסיות הפגיעות ביותר, הקשישים. בזכות שלבים אלו חיסונים הם בטוחים ביותר. דילוג עליהם עלול לגרום לנזק.

על פי הדיווחים החיסון הרוסי, שפיתח (או גנב?) המכון הממשלתי גמאליה (Gamaleya) במוסקבה, נבדק בינתיים במשך פחות מחודשיים ועל מספר "עצום" של 76 איש. הרשויות טוענות שבקרוב יתקיים השלב השלישי של הניסוי הקליני, על כ-2,000 אנשים. זו כמות קטנה מאוד של נבדקים, במיוחד כששיעור המודבקים בנגיף באוכלוסייה לא גבוה. לשם השוואה החיסונים הרציניים יבדקו על 30000 איש ויותר. חיסון שלא נבדק כמו שצריך עלול להתגלות כחיסון שבמקרה הפחות גרוע לא מגן מפני קורונה ובמקרה הגרוע מחמיר את המחלה או גורם לתופעות לוואי מזיקות.

שלב שלישי גדול חשוב גם לבדיקת יעילות וגם כדי לעלות על תופעות לוואי פחות נפוצות, או על השפעות לא רצויות ומסוכנות, למשל הגברה תלוית-נוגדן (ADE) שבה החיסון יוצר נוגדנים שלא מצליחים לעצור את הנגיף ואף עוזרים לו להדביק יותר בקלות ולגרום למחלה חמורה יותר. מקרים כאלו מוכרים, למשל, מחלק מהחיסונים הניסיוניים לנגיפי קורונה של חיות, מחלק מהחיסונים הניסיוניים ל-HIV ומהחיסון לקדחת דנגי.

פוליטיזציה של המדע

בריאיון לאתר Science אמרה סבטלנה זבידובה (Zavidova), ראש איגוד ארגוני הניסויים הקליניים (ACTO) ברוסיה שהיא מתביישת בארצה. במכתב ששלחה בשם האיגוד למשרד הבריאות הרוסי כתבה "רישום מזורז לא יהפוך את רוסיה למובילה במרוץ [לחיסון], הוא רק יחשוף את המשתמשים, אזרחי הפדרציה הרוסית, לסכנה מיותרת". אלכסיי צ'ומקוב (Chumakov), וירולוג (חוקר נגיפים) ומפתח חיסונים ממוסקבה ובנם של וירולוגים מפורסמים, אמר שמשרד הבריאות הרוסי לא מחפש ולא מקבל משוב ממדענים, ובכל מקרה "נותר כל כך מעט מדע ברוסיה אחרי 30 השנים האחרונות, שלא הרבה אנשים להוטים לומר משהו נגד המגמה [של פוליטיזציה של המדע והתעלמות ממדענים]".

במשך עשרות שנים, עד שנות השישים של המאה הקודמת, תחומים שלמים של מדע דוכאו וכמעט נעלמו בברית המועצות בגלל ה"מדען" טרופים ליסנקו (Lysenko). ליסנקו הפנה עורף לשיטה המדעית, זייף מחקרים, ודאג שהמדענים הרבים שהתנגדו לו יוגלו, יאסרו או ירצחו. נראה שברית המועצות שרוסיה של ימינו ממשיכה במסורת ה"ליסנקואיזם" של הכפפת המדע לפוליטיקאים,  צנזור ביקורת, פרסומים כוזבים, ולא אופתע אם העלמת מדענים עדיין מתרחשת שם.

הצהרות רוסיה מפחידות ומסוכנות. לתת חיסון לא בדוק לאנשים בריאים עלול להיגמר באסון. בנוסף, פרסום המודיע על חיסון מוצלח לקורונה לפני שבאמת יש בידינו כזה פוגע באמון הציבור בחיסונים ובארגוני הבריאות. שימוש נרחב בחיסונים לפני שנבדקו אף עלול לגרום לנזק ממשי לבריאות המקבלים אותם, ולפגיעה במאמץ העולמי למאבק בקורונה.

לפיכך, צריך להיזהר מאוד מהפרסומים של רוסיה בנוגע לחיסון. יתכן שמדובר רק בפרופגנדה ובניסיון להכריז "ניצחון" במרוץ. בכל מקרה, כל עוד לא התפרסמו נתונים מהימנים על הניסויים בחיסון, וכל עוד לא מתוכנן ניסוי קליני שלב 3 בן עשרות אלפי משתתפים, אני מקווה שאף אחד לא יהמר ויבחר להשתמש בספוטניק V.

או כדברי הווירולוג ג'ון מור (Moore): "כל זה מעבר לטמטום. לפוטין אין חיסון. זו רק הצהרה פוליטית".

תודה ליונת אשחר על העזרה.

למידע נוסף

כתבה ב-The Conversation על החיסון הרוסי והבעיות בשימוש בחיסון שלא נבדק כראוי

ארז גרטי, החיסון הרוסי: משחקים באש, באתר "מכון דוידסון לחינוך מדעי"

הרשומה מבוססת על סדרת ציוצים בטוויטר ופוסט שפרסמתי בפייסבוק.

הזינו את כתובת המייל שלכם כדי לקבל עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבה.

תגים: , , , , ,

4 תגובות ל-“חיסון רוסי לקורונה? משחק פוליטי”

  1. ביולוג ירושלמי אומר:

    תודה על העידכון החשוב.
    כיף לקרוא אותך 🙂

    אהבתי

  2. motior אומר:

    באמת מפחיד. אני חושב שרוב האנשים בעולם לא חושבים אחרת.

    Liked by 1 person