הפרכת שמועה: נגיף קורונה החדש ותרופות נוגדות דלקת

על פי הידוע עד כה מותר לאנשים שחיוביים לנגיף לנטול נוגדי דלקת

נעם לויתן | פורסם ב-16/03/2020 | עודכן ב-19/03/2020

קפסולת ג'ל כחולה

קפסולת ג'ל. צילום: HeungSoon

ב-14 במרץ 2020 התחיל לרוץ ברשת פייק ניוז שמטרתו להפחיד אנשים מפני נטילת נוגדי דלקת, כמו איבופרופן (אדוויל, נורופן ושות'). לפי האזהרות השקריות תרופות כאלה כביכול עלולות להחריף את התסמינים של COVID-19, המחלה לה גורם נגיף קורונה החדש SARS-CoV-2.

נכון להיום אין אפילו בדל של ראיה שנוגדי דלקת שאינם סטרואידים (NSAIDs) כגון איבופרופן, או נוגדי דלקת אחרים, מחריפים את המחלה

הפייק ניוז הספציפי הזה התחיל בעקבות הודעת ווטסאפ קולית מזויפת שמקורה ככל הנראה באוסטריה, וציוץ (אמיתי) אך חסר כל בסיס של שר הבריאות של צרפת, אוליבייה וראן (Véran).

בהודעה המקורית בווטסאפ מסופר על מחקר של האוניברסיטה הרפואית של וינה שמצא קשר בין איבופרופן ותסמיני COVID-19, אך האוניברסיטה הבהירה שמדובר בפייק ניוז שלא קשור אליה בשום צורה.

ההסתייגות של צרפת מאיבופרופן התחילה כבר לפני שנה, כשהסוכנות הלאומית לבטיחות תרופות ומוצרי בריאות (ANSM) של צרפת פרסמה אזהרה משימוש בתרופות נוגדות דלקת במקרה של מחלה זיהומית, בגלל קשר אפשרי לסיבוכים של אבעבועות רוח. עם זאת, רשויות הבריאות במדינות אחרות לא הביעו הסתייגות דומה.

בציוץ של שר הבריאות וראן, שסומן עם ההאשטאג #COVIDー19, הוא טען שתרופות נוגדות דלקת, כמו איבופרופן או קורטיזון, עלולות להחמיר את הזיהום. אולם, מהר מאוד התברר שאין בסיס לטענות אלה. יתכן שמקורן בסיפור בדוי על ארבעה צעירים ללא מחלות רקע שסבלו ממחלה חמורה ונטלו איבופרופן. הסיפור מיוחס למוריאל אלווארז (Alvarez), פרופסור למחלות זיהומיות בבית חולים האוניברסיטאי בטולוז, אך כפי שהבהיר בית החולים בהודעה: לא היה ולא נברא. הודעה מזויפת דומה העבירה את הסיפור מצרפת לאירלנד, לבית החולים האוניברסיטאי בקורק, ולכן גם האיגוד האירי למחלות זיהומיות התריע שמדובר בפייק ניוז שצריך למחוק ולא להעביר הלאה. בנוסף, זה לא ממש מפתיע שאנשים שסובלים מחום גם נוטלים תרופה להורדת חום. לכן, אפילו אם הסיפורים על ארבעת הצעירים לא היו מצוצים מהאצבע, נטילת תרופה כלשהי לפני מקרה כלשהו לא מראה שיש קשר סיבתי בין הדברים.

מקור אפשרי נוסף להודעות ההפחדה הוא מכתב שהתפרסם בכתב העת הרפואי Lancet. פרסום מסוג זה (Correspondence) לא עובר ביקורת עמיתים, ולאו דווקא מבוסס. במכתב העלו כמה שאלות בנוגע לתרופות שונות (כגון מעכבי ACE וחוסמי AT1) ול-COVID-19, בלי ראיות ובלי ביסוס, ועל הדרך הזכירו גם איבופרופן. אין כרגע שום סיבה להתייחס לדעות במכתב, והנה עמדת כמה וכמה מומחים לגביו. האיגוד האירופאי לקרדיולוגיה הכריז גם הוא שאין ראיות לספקולציות שמועלות במכתב בנוגע לבטיחות ממעכבי ACE או חוסמי AT1 והמליץ להמשיך בטיפול כרגיל. כמו כן, סקירה קצרה בנוגע לאחד מסוגי התרופות שנסקרו, חוסמי AT1, מציעה לבדוק האם הם יכולים לעזור לטפל באנשים שנדבקו ב-SARS-CoV-2.

האיגוד האירופי לפרמקולוגיה קלינית ותרפויטיקה (EACPT) וסוכנות התרופות האירופית (EMA) פרסמו גם הם הודעות שמבהירות שאין כל ראיה מדעית או בסיס רפואי לאזהרות מפני איבופרופן ונוגדי דלקת דומים. לדבריהם אין סיבה למטופלים, ובמיוחד למטופלים כרוניים, להפסיק טיפול קיים בנוגדי דלקת. בכל מקרה לגבי שימוש בתרופות מומלץ להתייעץ עם הרופאה המטפלת או עם רוקחת.

אולם, ב-17 במרץ 2020 פרסם האתר ScienceAlert ידיעה מסוכנות הידיעות הצרפתית, לפיה ארגון הבריאות העולמי (WHO) ממליץ לחולים ב-COVID-19 להימנע מאיבופרופן. כלי התקשורת בארץ ובעולם מיהרו להעתיק את הידיעה בלי בדיקה, וכך הפיצו בחוסר אחריות (צפוי לצערי) הפחדות מיותרות ושקרים. גיגול פשוט, או חיפוש בטוויטר, היה מגלה לעיתונאים ש-WHO לא פרסם כל המלצה כזו. כעבור כמה שעות מפרסום הכתבות השקריות צייץ הארגון בטוויטר הודעה רשמית שעל בסיס המידע הקיים כיום, הארגון לא ממליץ להימנע משימוש באיבופרופן. בציוץ המשך כתב הארגון שהוא מודע לחששות לגבי השימוש באיבופרופן להורדת חום בחולי COVID-19, אך לאחר התייעצות עם רופאים שמטפלים בחולים כאלו לא ידוע על השפעות שליליות מיוחדות של הטיפול.

הנגיף והמחלה נמצאים איתנו רק כארבעה חודשים ומטבע הדברים עוד חוקרים ולומדים אותם. כרגע אין טיפול נגדם, אך תרופות להורדת חום יכולות לעזור לשפר את הרגשת החולים. נכון להיום אין סיבה להימנע מתרופה זו או אחרת להורדת חום, ויש להישמע להוראות הרופאים ומשרד הבריאות בנוגע לנטילתן ולא לכתבות הפחדה בתקשורת.

למידע נוסף

סדרת ציוצים בנושא

נגיף הקורונה: לעשות סדר בשמועות, באתר "מכון דוידסון לחינוך מדעי"

הזינו את כתובת המייל שלכם כדי לקבל עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבה.

תגים: , , , , ,

3 תגובות ל-“הפרכת שמועה: נגיף קורונה החדש ותרופות נוגדות דלקת”

  1. motior אומר:

    תודה על ההבהרה!

    Liked by 1 person

  2. יון אומר:

    דובר ארגון הבריאות העולמי המליץ לא ליטול בשלב זה איבופרופן.
    https://www.haaretz.co.il/health/corona/.premium.highlight-LIVE-1.8685885

    אהבתי

    • Noam אומר:

      לא מצאתי את תגובת הדובר בשום פרסום רשמי. בכתבה ממנה כל התקשורת לקחה את הציטוט שלו כתוב:

      Asked about the study, WHO spokesman Christian Lindmeier told reporters in Geneva the UN health agency's experts were "looking into this to give further guidance."

      "In the meantime, we recommend using rather paracetamol, and do not use ibuprofen as a self-medication. That's important," he said.

      כלומר, אין ראיות לכך והארגון בודק את הנושא, ואז הוא הוסיף שבינתיים קחו אקמול. הוא לא אמר זאת על בסיס ראיה כלשהי.

      גם בפניה טלפונית לארגון התגובה הרשמית שהתקבלה הייתה:

      Official statement is that they are aware of concerns. And: "WHO is gathering further evidence on this issue before making a formal recommendation, but after a rapid review of the literature, is not aware of published clinical or population-based data on this topic."

      אז הם מודעים לחששות אבל מבדיקה מהירה הם לא מכירים ראיות (וממשיכים לבדוק)

      אהבתי