סדקים בשריון?

על אדם שעמיד להתפרצות איידס ועל הנגיף המשתנה שבגופו

שריון ירוי

שריון ירוי. צילום: curoninja, CC-BY-NC.

קאי ברדרס (Brothers) נדבק ב-HIV, הנגיף הגורם לאיידס, כבר בימיה הראשונים של המגפה – בשנת 1981. באותה תקופה עוד לא היו תרופות כנגד הנגיף ולכן הידבקות ב-HIV היתה גזר דין מוות. כעשר שנים לאחר שנדבקו חלו הנושאים את הנגיף בתסמונת הכשל החיסוני הנרכש (AIDS, איידס) . למרות זאת, עד היום – 30 שנים אחרי שנדבק לראשונה – לא הופיעו אצל ברדרס תסמינים כלשהם והוא בריא לחלוטין, אף שמעולם לא נטל תרופות נגד HIV.

ברדרס הוא אחד מאותם מוטנטים נדירים שאינם זקוקים לתרופות כדי לשלוט בנגיף, מאחר שמערכת החיסון שלהם "עליונה" ומצליחה להתגבר על הנגיף לאורך זמן (קראו על סוג אחר של מוטנטים עמידים ל-HIV, וכיצד הם מאפשרים לפתח טיפולים חדשים נגד הנגיף ברשומה "כוחות-על").

נגיף ה-HIV, כמו כל הנגיפים, הוא טפיל שחייב לחדור לתאים כדי להשתלט על המערכות שלהם ולהתרבות. במקרה של HIV התאים הם תאי הדם הלבנים – תאי מערכת החיסון. ללא טיפול תרופתי יעיל (במי שאינם מוטנטים) הנגיף גורם בסופו של דבר לקריסת מערכת החיסון ולהתפרצות של איידס.

מאחר שנגיפי HIV הם רֶטרוֹ-וירוסים יש להם יכולת מדהימה להשתנות, לעבור אבולוציה, ולכן הם נוטים לפתח עמידות לטיפולים נגדם: רטרו-וירוסים הם נגיפים שהחומר התורשתי שלהם הוא RNA. לאחר הדבקת התאים אנזים מיוחד (הקרוי reverse transcriptase) יוצר עותק DNA של הגנום הנגיפי. האנזים מוּעד לטעויות בעת פעולתו, ולכן מוטציות – שגיאות בעותק ה-DNA – מופיעות בתדירות גבוהה בקרב רטרו-וירוסים ומאפשרת את האבולוציה מהירה שלהם. המוטציות מגדילות את השונות של הנגיפים וגורמות להופעת זני נגיף חדשים שיכולים להתגבר בקלות רבה יותר על מערכת החיסון ועל תרופות המנסות להתמודד איתם.

כמו אורגניזמים, כל עוד הנגיף מתרבה הוא עובר אבולוציה ונגיף ה-HIV ממשיך להתרבות – אם כי באיטיות – גם במטופלים החיים עם הנגיף וגם במוטנטים עם מערכת חיסון "עליונה". פירוש הדבר, שבמשך הזמן הנגיף עלול "למצוא" דרך להתגבר על כל מכשול שמוצב לפניו. אכן, זו הבעיה בפניה ניצב ברדרס כיום.

לאחרונה גילו הרופאים העוקבים אחר מצב בריאותו של ברדרס שני סימנים לכך שהוא בדרכו לפתח איידס: העומס הנגיפי (מספר הנגיפים בדמו) זינק ומספר תאי הדם הלבנים שלו צנח. הנגיפים בדמו עברו אבולוציה ומתחילים להתגבר על מערכת החיסון המיוחדת שלו. כעת ברדרס צריך להחליט – האם להתחיל לקחת תרופות נגד HIV כבר עכשיו? או האם להמתין עם לקיחת התרופות (שיפגעו בתכונות המיוחדות של דמו) כדי לאפשר לרופאים ולמדענים שחוקרים אותו להמשיך בעבודתם ואולי לפתח תרופות טובות יותר נגד HIV ואולי אף למצוא דרך לפתח חיסון נגד הנגיף?

למידע נוסף

The Man Who Beat HIV at Its Own Game for 30 Years

ברוס ד' ווקר, "בריאות – סודות השליטה ב-HIV", "סיינטיפיק אמריקן ישראל" גיליון אוקטובר – נובמבר 2012

לעצור את הנגיף

לעורר ולחסל – תרופה לטיפול בסרטן חושפת נגיפי HIV רדומים וכך מאפשרת טיפול נגדם

זן חדש ואלים של HIV מתפשט בקובה

הרשומה מופיעה גם באתר GoGay.

עדכון
01/05/2015: עדכון לגבי פרסום הרשומה ב-GoGay והוספת הפניה למאמר מסיינטיפיק אמריקן ישראל על נשאי HIV שאינם נזקקים לתרופות כדי לשלוט ברמת הנגיף.

תגים: , , , , ,