קנאביס עוזר לסרטן מנגיף הפפילומה להתפשט

שימוש יומיומי בקנאביס קשור לעלייה בסיכון ללקות בסרטן הפה והלוע הנגרם מנגיף הפפילומה. מחקר חדש חושף כיצד קנאביס מסייע לסרטן זה לגדול ולשגשג

נעם לויתן

צמח קנאביס

צמח קנאביס. צילום: Michael Fischer

סרטני ראש צוואר הם סוג הגידולים הממאירים השישי בשכיחותו בעולם. כשליש מגידולים אלה, ובמיוחד סרטן הפה והלוע, מתפתחים בעקבות הדבקה בנגיף הפפילומה האנושי (HPV), ושיעור מקרי הסרטן בראש ובצוואר שמקורם בנגיף נמצא בעלייה. כמה מחקרים הראו שעלייה זו קשורה בין היתר לשימוש יומיומי בקנאביס. כעת, חוקרים מארצות הברית ומסין מצאו כיצד חומרים בצמח הקנאביס עוזרים לתאי הסרטן לשרוד ואף לצמוח.

החומר בו התמקדו החוקרים הוא טטראהידרוקאנבינול (THC) שהוא אחד מהקנבינואידים, החומרים הפעילים, העיקריים בצמח. מבין הקנבינואידים THC הוא החומר הפסיכואקטיבי הראשי בצמח, זה שאחראי לתחושת ה"היי", תחושת האופוריה, בעקבות השימוש בסם. הוא משפיע על הגוף באמצעות היקשרות לקולטנים מיוחדים, המכונים קולטנים קנבינואידים. ההשפעה העיקרית שלו היא דרך קולטנים הנמצאים במערכת העצבים המרכזית וקולטנים הנמצאים על תאי מערכת החיסון.

כדי לבדוק את הקשר בין קנאביס לסרטן הפה והלוע שנגרם מ-HPV, השתמשו החוקרים בתרביות תאים שמקורן בגידולים כאלו. כאשר הם חשפו את התרביות ל-THC, וגם לחומרים אחרים שמפעילים את הקולטנים הקנבינואידים, תאי הסרטן שגשגו. ולהפך, חסימת פעילות הקולטנים פגעה בהתרבות תאי הסרטן. התברר שחשיפה ל-THC מפעילה בתאים מסלול מסוים (p38 MAPK) שמונע מהם למות ואף מעודד אותם לצמוח ולהתפשט. כאשר המדענים פגעו בפעולת המסלול ו"כיבו" אותו, צמיחת תאי הסרטן נבלמה.

תוצאות דומות התקבלו גם בעכברי מעבדה עם גידולים דומים: הסרטן שגשג יותר בעכברים שנחשפו ל-THC, בהשוואה לעכברים אחרים. כמו כן, חסימת המסלול או חסימת פעילות הקולטנים עצרה את התפתחות הגידול בחיות.

ומה בנוגע לבני אדם? החוקרים לקחו דגימות דם מ-32 חולים עם סרטן הפה והלוע שקשור ל-HPV, ואצל חמישה מהם נמצאו THC וחומרים אחרים המעידים על צריכת קנאביס. מיפוי גנטי של הגידולים של החולים הראה שאותו מסלול שהופעל בעכברים ובתרביות התאים, הופעל גם בתאי הסרטן שמקורם בחמישה. עם זאת, מספר החולים שנבדקו במחקר הנוכחי היה קטן למדי, ולכן אי אפשר לדעת בוודאות אם הגידולים בחולים שצרכו קנאביס אכן משגשגים יותר מהגידולים בחולים האחרים.

מחקרים שנעשו בעבר הראו שבריכוז גבוה קנאביס והחומרים שבו דווקא פוגעים בתאי סרטן בתרביות רקמה או בחיות מעבדה. אולם, נכון להיום אין עדויות שקנאביס יכול לעשות זאת בבני אדם. "יש לנו עכשיו עדות מדעית משכנעת ששימוש יומיומי בקנאביס יכול לעודד את צמיחתם של סרטני ראש צוואר הקשורים ל-HPV," אמר ראש צוות המחקר ג'וזף קליפנו (Califano), מאוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו, בהודעה לעיתונות. "מריחואנה ומוצרי קנאביס אחרים נחשבים לרוב לבלתי מזיקים, אך חשוב לשים לב שלכל התרופות או הסמים שיש להם יתרונות יכולים להיות גם חסרונות. זה סיפור עם מוסר השכל."

כעת, בודקים החוקרים האם קנבינואידים נוספים, ולא רק THC, משפיעים באופן דומה על גידולים. כמו כן, הם בודקים האם אפשר להשתמש בחומרים שיכולים לפגוע בפעילות המסלול המופעל על ידי קנאביס כטיפול בסרטן הקשור ל-HPV.

אולם, הדרך הטובה ביותר לטפל בסרטן היא לא לחלות בו. נגד HPV יש חיסון יעיל ובטוח, שמונע הדבקה בזנים האלימים ביותר של הנגיף, ולכן יכול למנוע את הופעתם של רוב הגידולים הסרטניים הקשורים לנגיף: בצוואר הרחם, בפין ובעורלה, בנרתיק ובפות וכן בגרון, בפה ובלוע. עם זאת, בגלל היענות נמוכה לחיסון, בשילוב עם עלייה בקיום מין אוראלי בגיל מוקדם ובשימוש בקנאביס, יתכן ששיעור מקרי הסרטן בצוואר ובראש ימשיך לעולות.

בנוסף, קנאביס ניתן לחולי סרטן כטיפול תומך, שעוזר במקרים מסוימים להתמודד עם תופעות הלוואי של הטיפול האמיתי במחלה. נראה שבעקבות המחקר הנוכחי, וממצאים דומים ממחקרים אחרים, יש לבחון את השימוש במוצר זה, שלא נבדק כראוי ושעלול, לפחות בתנאים מסוימים, להחמיר את מצב החולים.

המאמר המקורי:

Liu, C. et al. Cannabinoids promote progression of HPV positive head and neck squamous cell carcinoma via p38 MAPK activation Clin. Cancer. Res. (2020). doi: 10.1158/1078-0432.CCR-18-3301

תגים: , , , , ,

11 תגובות ל-“קנאביס עוזר לסרטן מנגיף הפפילומה להתפשט”

  1. מנהל פרפרים אומר:

    פוסט חובה לחסידי הקנאביס שרבים מייחסים לו "מרפא סרטן".
    מעוניין שאשתף פוסט זה במומלצים באתר קהילת פרפרים?
    https://isra-parparim.blogspot.com/

    אהבתי

  2. motior אומר:

    החוקרים צריכים להיזהר מתומכי הקנביס בתור צמח פלא שמרפא הכל…

    אהבתי

  3. avram אומר:

    שלום נועם,
    האם נכון להסיק שמאחר והמילה “עישון” לא מוזכרת אז המסקנה היא שאין שום קשר לעישון THC אלא רק לחומר THC – ואין זה משנה אם הוא נצרך בעישון או בשמן קנאביס או בממתקי קנאביס וכד’?

    אהבתי

  4. Anat Berkovich אומר:

    זה לגמרי מטורף, ואני נגד כל מעשני הוויט, מריחאונה או איך שתקרא לזה, זה
    לגמריעושה רע לגוף, אולי כשמוציאים את הרכיב הממסטל זה שונה, בכל מקרה אלכוהול
    ומריחואנה הם מחוץ לתחום מבחינתי ממזמן מזמן

    אהבתי