אבעבועות הקוף: סיכום הידוע עד 6.6

פרטים שהתגלו על המחלה בעקבות התפרצותה מחוץ לאפריקה, מלמדים שתסמיניה שונים מאלו שמתוארים בספרי הלימוד, ושאולי היא הגיעה למערב לפני חודשים רבים. אולם עוד אפשר לעצור אותה, בעזרת הסברה לכלל האוכלוסייה, לרופאים ולקבוצות סיכון

נעם לויתן | פורסם ב-06/06/2022

תמונת מיקרוסקופ אלקטרונים של חלקיקי נגיף (ויריונים) של אבעבועות הקוף, שבודדו מחולה באוסטרליה, מאי 2022. מקור צילום: Euro Surveill. 27, 2200411 (2022), CC BY.

מאז שפרסמתי את הרשומה לקהל הרחב על סטיגמה ואבעבועות הקוף [1] התפרסמו כמה מאמרים על ההתפרצות באירופה ובארצות הברית, וכן מידע גנטי מעניין.

נראה שהמקרים – מחוץ לאזורים באפריקה שבהם המחלה אנדמית, כלומר נוכחת באופן טבעי ושגרתי – קשורים ללפחות שתי התפרצויות שונות. המידע שמצטבר על ההתפרצות מראה שהנגיף אולי מסתובב מחוץ לאפריקה כבר כמה חודשים, או אף שנים, כמו כן, מתברר שהמחלה לאו דווקא קלה לזיהוי.

מאז מאי השנה, כשהעולם המערבי נזכר – באיחור רב – להתעניין באבעבועות הקוף, ועד פרסום הרשומה התגלו 1011 מקרים של אבעבועות הקוף מחוץ למרכז אפריקה ומערבה [2]. זו הפעם הראשונה שישנם חולים בכמה יבשות בו-זמנית: אירופה, אמריקה הצפונית והדרומית, המזרח התיכון ואוסטרליה. מרבית החולים נדבקו אף שלא שהו לאחרונה באפריקה, ולא ידוע על מגע ביניהם לבין חולים ידועים. זו גם הפעם הראשונה שמדווחים מקרים של המחלה בקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים, שאקרא להם גברים סמב"ה (סקרנים, מתנסים, ביסקסואלים והומוסקסואלים).

שניים מהמקרים התגלו בישראל [3]. למרות זאת, לפי אתר משרד הבריאות יש בישראל רק מקרה אחד מאומת ועוד מקרה אחד חשוד [4]. גם האתר של המשרד עם שאלות ותשובות על המחלה [5] לא מעודכן, ומציג מידע שאף עלול להטעות אנשי מקצוע ואנשים מן השורה לגבי המחלה. כך שאיני יודע כמה מקרים באמת יש בישראל, אם יודעים עליהם וכיצד מנסים לאתר אותם, ולכן רשומה זו לא כוללת התייחסות למקרים בארץ.

תוכן עניינים

על המחלה

התפרצויות בעולם

סיכונים ואיך להתמודד עימם

כולם, אבל גם סמב"ה

על המחלה

אבעבועות הקוף היא מחלה נגיפית שעד עתה פגעה בעיקר באנשים במרכז אפריקה ובמערבה. רק לעתים נדירות מאוד היא מצאה את דרכה למערב, עם אנשים שהיו באפריקה ונדבקו שם. לכן, כמו במקרים רבים אחרים היא כמעט ולא נחקרה. כל הידוע עליה הוא מכ-1500 מקרי מחלה בולטים [6], וחלק גדול מהמחקרים על המחלה פורסם כשהנגיף הצליח לראשונה לגרום להתפרצות קטנה מחוץ לאפריקה, בארצות הברית [7].

על פי המידע שהיה ידוע עד ההתפרצות של 2022, תסמיני המחלה מופיעים לאחר תקופת דגירה הנמשכת בין חמישה ימים לשלושה שבועות מרגע ההדבקה, וככל הידוע במהלכה האדם לא מידבק. התסמינים הראשונים (פרודרום) שמופיעים לאחר תקופת הדגירה מזכירים הצטננות. הם כוללים לרוב, אך לא תמיד, חום, וכן לעתים כאב ראש, כאבי שרירים, כאב גב, קשריות לימפה מוגדלות, צמרמורות ותשישות. יום עד שלושה ימים לאחר תחילת התסמינים מופיעה פריחה שמתפתחת עם הזמן לשלפוחיות מלאות מוגלה, שלבסוף מגלידות ונושרות. כל השלפוחיות באותו אזור בגוף הן באותו שלב התפתחות (בניגוד לאבעבועות רוח, בהן ניתן למצוא פריחה בשלבים שונים בכל נקודת זמן). הפריחה של אבעבועות הקוף לרוב כואבת. באופן טיפוסי היא מתחילה בחלל הפה או על הלשון, מתפשטת לפנים ואז לגפיים, ולעתים לשאר הגוף. אם הנגעים מגיעים לעיניים הם עלולים לגרום לעיוורון. המחלה נמשכת לרוב בין שבועיים לארבעה שבועות, עד לנשירת כל הנגעים ולהחלמה מלאה של השורדים. במהלך כל התקופה שבה יש תסמינים החולים עלולים להדביק אחרים.

העץ המשפחתי של הנגיף כולל שני ענפים ראשיים. הנגיפים שזוהו עכשיו מחוץ לאפריקה הם מהענף הפחות קטלני, שגורם באפריקה לתמותה של 3.6 אחוזים מהמקרים המזוהים. סביר שבמדינות מערביות, עם גישה לרפואה מתקדמת, שיעור התמותה ממנו יהיה נמוך בהרבה, ואולי אף אפסי.

הפרטים המתפרסמים על המקרים במדינות שאינן ישראל חושפים מידע רב וחדש על המחלה ועל הנגיף. ארבע מדינות כאלו פרסמו דיווחים ראשוניים על המקרים שהתגלו בהן, בכתב העת המדעי Eurosurveillance, של המרכז האירופי לבקרת מחלות ומניעתן (ה-ECDC).

התפרצויות בעולם

אוסטרליה

באוסטרליה אותרו עד כה שישה מקרים של אבעבועות הקוף. המקרה הראשון [8], גבר בשנות ה-30 לחייו וחיובי ל-HIV, התגלה בה בזכות הדיווחים בתקשורת על המקרים הראשונים של המחלה אצל סמב"ה באירופה.

על פי תיאור המקרה, החולה חזר לאוסטרליה מאירופה ופנה לרופא המטפל שלו בגלל פריחה שהופיעה תחילה באזור איבר המין שלו, כמה ימים לאחר שקיים יחסי מין ללא קונדום עם אנשים אחדים. הפריחה, מספר מורסות לבנות, לא כאבה ולא לוותה בתסמינים מיוחדים. אולם, לאחר כמה ימים המורסות התחילו לכאוב ולגרד, ולאחר שלושה ימים פיתח החולה חום וקשריות הלימפה שלו התנפחו. במהלך חמשת הימים הבאים התפשטה הפריחה לגֵּו, ובמידה פחותה לפנים ולגפיים, בזמן שהנגעים באיבר המין הגלידו.

ציר הזמן של מקרה אבעבועות הקוף באוסטרליה, מהחשיפה באירופה ועד השחרור מבית החולים, מאי 2022. מקור תמונה: Euro Surveill. 27, 2200411 (2022), CC BY.

כשהחולה הגיע לראשונה לרופא שלו הוא קיבל, מסיבות ברורות, טיפול נגד מחלות מין שיכולות לגרום לנגעים כאלו – זיבה וכלמידיה. הרי לרופא לא הייתה כל סיבה לחשוד שהוא רואה מחלה מיוחדת, וכפי שאמר הרופא האמריקאי תיאודור וודוורד: "כשאתם שומעים פרסות, חשבו על סוס, לא על זברה" [9]. כלומר, רוב הסיכויים שהתסמינים שתפגשו מקורם במחלה נפוצה ומוכרת, ולא נדירה ולא סבירה.

אפילו אם הרופא היה מכיר את התסמינים של אבעבועות הקוף, סיכוי גדול שלא היה מזהה אותם במטופל שלו. התסמינים של החולה האוסטרלי, וסדר הופעתם, לא תואמים את המופע הקלאסי הזה של המחלה. לדוגמה, החום הופיע רק לאחר הופעת הנגעים, הנגעים התחילו באזור איבר המין והתפשטו דווקא למרכז הגוף, והם לאו דווקא היו באותו שלב.

נגעים של אבעבועות הקוף, 11 יום לאחר תחילת התסמינים – אוסטרליה, מאי 2022. צילום מתוך: Euro Surveill. 27, 2200411 (2022), CC BY.

למזלו של החולה, הרופא שמע את הדיווחים בתקשורת על מקבצים של מקרי אבעבועות הקוף אצל גברים סמב"ה באירופה, והחליט לשלוח את המטופל לאשפוז, בגלל חשד לאבעבועות הקוף. האשפוז לא היה בגלל חומרת המחלה, אלא כדי לאפשר אבחון, וטיפול בכאב ובזיהום משני של הנגעים.

בדיקת PCR לגילוי החומר הגנטי של הנגיף בדגימות מהשלפוחיות ומחלל הפה והאף של החולה אימתה שהוא חולה באבעבועות הקוף. בנוסף, חלקיק נגיף בודדו מהשלפוחיות.

כמו כן, קביעת הרצף הגנטי של ה-DNA הנגיפי שבודד מהחולה הראתה שהוא שייך לאותו ענף בעץ המשפחתי של נגיף אבעבועות הקוף, שאליו שייכים נגיפים נוספים מההתפרצות באירופה ובארצות הברית. עם זאת, הרופאים והחוקרים לא יכלו לאתר את המגעים של המטופל, אלה שאולי נדבק מהם בנגיף, מאחר שהוא נפגש איתם למין מזדמן ולא היו בידיו פרטי קשר שלהם.

האתר בו הופיעו הנגעים לראשונה, והנסיבות שבהן כנראה נדבק המטופל, רומזים שההדבקה התרחשה במהלך קיום יחסי מין, ככל הנראה בשל מגע עור לעור וכן חשיפה לרוק, ולרוב לזמן לא קצר. אלה תנאים מיטביים להדבקה בנגיף זה, ויכולים להסביר את התפשטותו בקרב אנשים צעירים ופעילים מינית, וכן את המקומות בהם נמצאת הפריחה.

איטליה

ארבעת חולי אבעבועות הקוף הראשונים באיטליה [10] גם כן היו גברים סמב"ה צעירים, שניים חיוביים ל-HIV ושניים שליליים שנוטלים טיפול מונע טרום-חשיפה (PrEP) שמגן כמעט לחלוטין [11] מפני הדבקה ב-HIV. הם התגלו בין 17 ל-22 במאי. כל הגברים נסעו אל מחוץ לאיטליה בחצי הראשון של מאי, קיימו יחסי מין ללא קונדום עם כמה פרטנרים, ושלושה מהם היו באירועי הגאווה במספלומס באי הספרדי גראן קנריה.

טבלה: מאפיינים קליניים ואפידמיולוגיים של ארבעה חולי אבעבועות הקוף באיטליה, מאי 2022. מקור טבלה: Euro Surveill. 27, 2200421 (2022), CC BY.

רק לשלושה מהחולים היו תסמינים כגון חום או כאב שרירים לפני הופעת הנגעים. התסמינים פסקו לאחר הופעת הפריחה, שהתחילה באזור איברי המין או פי הטבעת. גם במקרים אלה הנגעים באותו אזור היו בשלבי התפתחות שונים.

דגימות שנלקחו מהנגעים, מחלל הפה והאף, וכן דגימות דם, צואה ונוזל זרע נמצאו חיוביות לנגיף בבדיקת PCR. הרצף הגנטי של הנגיף הראה שהוא מאותו ענף של נגיף אבעבועות הקוף שקשור להתפרצות באירופה ובארצות הברית.

על אף שנמצא חומר גנטי של הנגיף בנוזל הזרע שנלקח משלושה מהחולים בימים שסמוכים לתחילת התסמינים, אין זה מראה על קיומם של חלקיקי נגיף מידבקים בנוזל הזרע. לכן, לפחות בינתיים, אי אפשר להוסיף את אבעבועות הקוף לרשימת מחלות המין ה"קלאסיות". אם כי, גם לפי המקרים מאיטליה, סביר ביותר שבהתפרצות הזו ההדבקות מאדם לאדם קרו בעקבות מגע מיני.

פורטוגל

מאז 17 במאי, היום בו זוהה לראשונה חולה באבעבועות הקוף בפורטוגל, הפכה המדינה לאחת השיאניות במספר החולים. רק ספרד ובריטניה עוקפות אותה. במאמר, שמתאר 27 מקרים מתוך 96 שהתגלו עד 27 במאי, מדווחים החוקרים והחוקרות שהחולים הראשונים באבעבועות הקוף פיתחו תסמינים כבר ב-29 באפריל [12].

חמישה גברים הגיעו ב-3 במאי למרפאות לאבחון וטיפול במחלות מין. הם פנו למרפאות בגלל כיבים שהופיעו בעיקר באזור איבר המין ופי הטבעת. במרפאה החולים נבדקו לנוכחות הרפס, HIV, עגבת, שנקרואיד, זיבה או כלמידיה אך הגורם לתסמינים לא נמצא.

ב-16 במאי ה-ECDC התריע על מקרה של אבעבועות הקוף אצל אדם עם נגעים דומים לאלו של חמשת האנשים. דגימות שנלקחו מהחולים נבדקו ב-17 במאי ב-PCR, וכך אומת החשש – הם חלו באבעבועות הקוף.

ברגע שהיו מודעים למחלה, ולכך שהיא הגיעה לפורטוגל, התגלו עוד ועוד מקרים והתחילו להצטבר עליהם פרטים. על 41 מקרים היה מידע לגבי זמן תחילת התסמינים שלהם, ומקורות חשיפה אפשריים: סאונות שמיועדות למפגשים מיניים; טיסות לבריטניה, ספרד או ברזיל; או מפגשים עם תיירים. רק אחד מהחולים התגלה כמגע קרוב של אחד מהחולים המאומתים האחרים.

41 מקרים מאומתים של אבעבועות הקוף בפורטוגל, לפי תאריך תחילת תסמינים וחשיפה, 29 באפריל-23 במאי. מקור גרף: Euro Surveill. 27, 2200424 (2022), CC BY.

כל 27 החולים בהם התמקד המאמר הם גברים צעירים, וכמעט כולם סמב"ה. 14 מהמקרים חיוביים ל-HIV. רבים מהחולים באבעבועות הקוף דיווחו על קיום יחסי מין עם פרטנרים מרובים במהלך שלושת השבועות שקדמו להופעת התסמינים. התסמינים הנפוצים ביותר היו פריחה, קשריות לימפה נפוחות במפשעה, חום וכיבים באזור איבר המין. שלושה מהחולים נזקקו לאישפוז.

מחברי המאמר מדגישים שרוב המקרים שהתגלו לא היו חלק משרשראות הדבקה מוכרות, לא שהו מחוץ לפורטוגל ולא נחשפו לאנשים עם תסמינים או לחיות שאולי היו נגועות. כמו כן, איתור המגעים של החולים קשה ביותר, מאחר שחלק גדול מהם קיימו יחסים עם פרטנרים מרובים ו/או מזדמנים.

על פי החוקרים כדי לגלות עוד מקרים, ולהילחם במחלה, יש להעלות את המודעות בקרב הצוות הרפואי לקיומה ולתסמיניה, ששונים מהתסמינים הטיפוסיים של אבעבועות הקוף שמופיעים בספרות. הם מוסיפים שבמקביל יש למקד מאמצי הסברה ומניעה באנשים המזדהים כלהט"ב, מאחר שכרגע רבים מהחולים הם מקבוצה זו, אך כל זאת ללא יצירת סטיגמה [1] – שרק תפריע למאבק בנגיף שיכול לפגוע בכל אחד ואחת.

הממצאים מפורטוגל מעידים על אפשרות שאבעבועות הקוף התפשטה באירופה בלי להתגלות לפחות מאפריל. אפשרות שעולה גם מחקירת המקרים בבריטניה.

בריטניה

בריטניה היא השיאנית במספר מקרי אבעבועות הקוף, ורק ספרד מזנבת בה. זו המדינה הראשונה שדיווחה על המחלה בהתפרצות הזאת, ובזכות פרסומי הסוכנות הבריטית לביטחון בריאותי (UKHSA) אותרו המקרים הנוספים בעולם.

במאמר, שמתמקד ב-86 מתוך המקרים המאומתים של אבעבועות הקוף שהתגלו עד 25 במאי, מתוארים שלושה אירועים שונים הקשורים למחלה [13]. הראשון, שדווח עליו ב-7 במאי, הוא של אדם שחזר לאחרונה מניגריה, מדינה שהנגיף נמצא בה באופן טבעי. לעתים נדירות תיירים נדבקים שם בנגיף ושבים חולים למדינות שמהן באו. מתוך 116 מגעים של אותו אדם, כולל נוסעים שישבו לידו בטיסה ואנשי מערכת הבריאות, אף אחד לא נדבק.

האירוע השני התגלה ב-12 במאי. שלושה בני בית חלו באבעבועות הקוף, והראשון מהם פיתח תסמינים כבר ב-17 באפריל. הם לא ביקרו במדינות בהן המחלה אנדמית, והם לא קשורים לאירוע הראשון ונראה שגם לא לאירועים האחרים. נכון לזמן פרסום המאמר אף אחד מבין 98 מגעים שלהם לא נדבק.

האירוע השלישי התחיל עם גילוי ארבעה גברים עם אבעבועות הקוף, באנגליה, ב-16 במאי. החולים האלה לא היו קשורים לאירועים האחרים וגם לא ביקרו במדינות שבהן המחלה קיימת באופן טבעי. שניים מהגברים היו פרטנרים מיניים. בעקבות ארבעה מקרים אלו התגבר החשש להתפשטות נסתרת של המחלה בבריטניה, ולכן החלו לבדוק אנשים עם תסמינים טיפוסיים או לא טיפוסיים [14] של אבעבועות הקוף לנוכחות הנגיף. ובמיוחד בדקו אנשים עם פריחות שונות שהגיעו למרפאות לאבחון וטיפול במחלות מין.

בעקבות הרחבת הבדיקות התגלו עוד מקרים רבים בבריטניה. עד 25 במאי התגלו ואומתו 86 מקרים, ש-82 מהם קשורים לאירוע השלישי. למקרה המאומת המוקדם ביותר הופיעו תסמינים כבר ב-21 באפריל.

התפלגות 72 מקרים מאומתים של אבעבועות הקוף בבריטניה, 20 באפריל-25 במאי. מקור גרף: Euro Surveill. 27, 2200422 (2022), CC BY.

בדוח של UKHSA, שמסכם את 190 המקרים המאומתים שהתגלו בבריטניה עד 30 במאי, נכתב ש-86 אחוז מהחולים באנגליה הם תושבי לונדון, ורק שתיים מתוכם הן נשים [15]. 111 מהמקרים הם גברים סמב"ה.

מבין המקרים שקשורים לאירוע השלישי, ושמופיעים במאמר ב-Eurosurveillance, כולם גברים שגילם החציוני 38, ו-66 מתוכם מזדהים כסמב"ה. 18 מתוכם דיווחו על טיסות למדינות שונות – שאינן אפריקה – במהלך שלושת השבועות שקדמו להופעת התסמינים. חקירת ההיסטוריה המינית של המקרים מצאה קשר למקומות שמיועדים למפגשים מיניים, מסיבות סקס, ושימוש באפליקציות היכרויות. עם זאת, לא נמצא גורם שמקשר בין המקרים השונים.

גם כאן איתור המגעים היה קשה בגלל טבע המפגשים. חלק מהחולים לא ידעו את השם או פרטי הקשר של המגעים המיניים שלהם, סרבו לחשוף את הפרטנרים שלהם, או דיווחו על קיום יחסי מין מזדמנים עם פרטנרים מרובים. זה לא מפתיע, אבל מקשה על מציאת אנשים שאולי נחשפו ונמצאים בסכנת הדבקה, ולא מאפשר לעקוב אחרים כדי לקטוע שרשראות הדבקה וכדי להציע להם טיפול מונע.

נגעים של אבעבועות הקוף בבריטניה, מאי 2022. מקור: UKHSA.

מחברי המאמר מסכמים שכדי לעצור את המחלה לחלוטין צריך מאמץ בינלאומי: לזיהוי מקרים ומגעים שלהם, להסברה לקהילות בנוגע לזיהוי המחלה ומניעת הדבקה, וללמידה ומחקר של המעורבות של מגע מיני בהתפרצות – אם ההדבקות קורות בגלל מגע עור לעור, דרך דרכי הנשימה או כמחלה המועברת בנוזל הזרע בדומה למחלות אחרות שמועברות במין. ההסברה לציבור חשובה במיוחד בגלל הקושי באיתור מגעים שמקורם במין מזדמן או מרובה משתתפים. כחלק ממאמצים אלו, ומאחר שכרגע מקרים רבים הם בקרב גברים סמב"ה, ה-UKHSA עובדת עם ארגונים המתמחים במחלות מין, עם אפליקציות כמו Grindr ועם מארגני אירועי גאווה ואירועים קשורים אחרים, כדי לפתח דרכי הסברה שיעזור לאתר מקרים, ללא יצירת סטיגמה.

ארצות הברית

המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (ה-CDC) פרסם ביום שלישי דו"ח על 17 מקרי אבעבועות הקוף שזוהו בארצות הברית עד 31 במאי [16]. גם שם המקרים הראשונים היו אנשים שחזרו מחוץ לארץ, ושהפריחה שלהם זוהתה בטעות כמחלת מין. רק לאחר שפורסמו המקרים האחרים והקשר האפשרי לאבעבועות הקוף, המקרים נבדקו מחדש ואובחנו. המקרה הראשון שהתגלה הוא תושב מסצ'וסטס, שהופיעה לו פריחה באזור איברי המין ופי הטבעת, הפכה לכואבת, והתפשטה לפנים ולמרכז הגוף. המקרה השני הוא של תושב ניו יורק שהופיעו לו נגעים בפה ופריחה כואבת באזור פי הטבעת. עם הזמן הפריחה התפשטה והתפתחה לשלפוחיות מוגלתיות.

לאחר שני מקרים אלה אובחנו עוד ועוד חולים, מאחר שהרופאים והרופאות וכן המטופלים עצמם, למדו שבמקרה של תסמינים מסוימים יש לבדוק אם הם נגרמים מאבעבועות הקוף. מבין 17 החולים המאומתים, 14 דיווחו ששהו מחוץ לארצות הברית ב-21 היום שקדמו להופעת התסמינים. 16 מהחולים מזדהים כגברים סמב"ה.

כמו באירופה, גם בארצות הברית היה קשה לאבחן את המקרים, מאחר שהתסמינים שונים מאלה שמתוארים בספרות לאבעבועות הקוף. לכמה חולים לא היה חום, והפריחה התחילה באזור איבר המין או פי הטבעת ולאו דווקא התפשטו לגפיים. מסיבה זו קל לבלבל את המקרים עם מחלות אחרות, כגון הרפס או עגבת. היום כדאי לבחון כל חולה עם פריחה גם לאבעבועות הקוף, אף אם אובחן או אובחנה עם מחלת מין כלשהי.

נגעים של אבעבועות הקוף – ארה"ב, מאי 2022. צילום מתוך: MMWR, ePub: 3 June 2022, Public Domain.

בדוח של המרכז מדגישים שהשיעור הגבוה של גברים סמב"ה בקרב המקרים הראשונים התפרצות הזאת משקף ככל הנראה הדבקה מקרית של אנשים מקבוצה זו. ומאחר שיש קשרים חברתיים ואחרים רבים בין אנשים מקבוצה זו, הגיוני שהמחלה תתפשט – לפחות בהתחלה – בעיקר לגברים סמב"ה אחרים. נוסף על כך, מחברי הדו"ח מציינים שאוכלוסייה זו היא בעלת מודעות גבוהה למחלות המועברות במין, ונוטה יותר מהאוכלוסייה הכללית ללכת למרפאות כדי להיבדק, דבר שיצר הטייה בגילוי המקרים. יתכן שאנשים שאינם גברים סמב"ה עוד לא נבדקו וזוהו.

כמו כן, מחלות מידבקות לרוב לא מגבילות את עצמן לאזור גאוגרפי מסוים או לקבוצות אוכלוסייה מצומצמות. מאחר שכל מגע קרוב עם אדם מודבק יכול להפיץ את אבעבועות הקוף, כל אדם, ללא קשר למגדר שלו או לנטייה המינית שלה, יכול להידבק בנגיף ולהדביק אחרים.

ממצאים מארצות הברית גם מעלים את החשד שהדבקה מתמשכת וסמויה באבעבועות הקוף מתקיימת מחוץ למרכז אפריקה ומערבה כבר תקופה. ה-CDC קבע את הרצף הגנטי [17] של חלק מהנגיפים מהתפרצות זו, ומשתי התפרצויות קטנות שקרו בארצות הברית ב-2021. על פי הרצפים רוב הנגיפים שייכים לאותו ענף של נגיף אבעבועות הקוף שקשור להתפרצות באירופה. אולם, הנגיפים שבודדו השנה מגבר מפלורידה ומאישה מווירג'יניה התבררו כדומים יותר לנגיף שבודד ב-2021 מגבר מטקסס ששב מניגריה. הם מייצגים התפרצות נפרדת.

גם הגבר וגם האישה נדבקו בנגיף מחוץ לארצות הברית, במזרח התיכון ומזרח אפריקה. אלו שני אזורים שהנגיף לא נחשב אנדמי בהם. נוכחות הנגיף בהם מעלה את החשש שאבעבועות הקוף התפשטו בחשאי כבר זמן מה.

החומר הגנטי של נגיף נוסף, שבודד מתושב מרילנד שנדבק בניגריה בנובמבר 2021, דומה יותר לנגיפים שבודדו באירופה ובחלק מארצות הברית. ממצא שרומז על כך שהשושלת, הענף, שממנה יצאו הנגיפים שגרמו להתפרצות באירופה מסתובבים בקרב בני אדם כבר כמה חודשים לפחות [18].

סיכונים ואיך להתמודד עימם

כפי שנרמז בדוחות מהמדינות השונות, וכפי שציין ארגון הבריאות העולמי (WHO) בעדכון על אבעבועות הקוף שפרסם ב-4 ביוני [19], נראה שהנגיף התפשט בין בני אדם כבר זמן מה, בלי שהתגלה. כיום מדווחים מקרים באנשים שאין להם קשר כלשהו למקרים ידועים, ולא מצליחים לאתר שרשראות הדבקה מלאות. כמו כן, הרבה מהמקרים קלים יחסית ודומים למחלות אחרות ולא למופע הטיפוסי של אבעבועות הקוף, כך שסביר מאוד שמפספסים אותם – במיוחד אם מתעלמים מתסמינים באנשים שאינם גברים סמב"ה.

יתכן שתחלואה סמויה זו התגלתה עכשיו רק בזכות חוסר המזל שהוביל לריבוי מקרים בקרב גברים סמב"ה, שמודעים יותר לבריאותם ונבדקים יותר לגילוי מחלות [20], ושחלקם נדבק ככל הנראה באירועים רבי משתתפים שמתקיימים שוב לאחר הסרת הגבלות הקורונה.

אחת הסיבות לפספוס המקרים היא חוסר זמינות של בדיקות לגילוי המחלה. בישראל למשל, לעת עתה, האבחון יכול להתבצע רק במכון הביולוגי בנס ציונה. רוב הסיכויים שבארצות בהן זמינות הבדיקות נמוכה יש מקרי אבעבועות הקוף שעוד לא אובחנו.

כרגע עוד אפשר לעצור את הנגיף. אולם המשך התפשטות סמויה של הנגיף, בשילוב עם חוסר הסברה לאוכלוסייה, עלולים לגרום לכך שהסיכון לבריאות הציבור יגדל. אם הנגיף יצליח להתבסס במדינות מחוץ למרכז אפריקה ומערבה הוא עלול להתפשט לאנשים שעלולים לחלות קשה או אפילו למות בגללו. יהיה גם קשה בהרבה לעצור אותו ככל שמתרחשות יותר הדבקות, בייחוד אם יצליח להדביק חיות וליצור מאגר שיסכן באופן קבוע בני אדם.

נוסף על כך, מאחר שזמן הדגירה של הנגיף הוא ארוך, יכולים לעבור עד שלושה שבועות לפני הופעת התסמינים. רוב המקרים שהתגלו עד עכשיו הם הדבקות ישנות, והזינוק במקרים נבע בעיקר מערנות מוגברת ומודעות גבוהה [21]. הדבקות חדשות יכולות להתגלות בכל מקום, וזמן רב (יחסית) לאחר שקרו ולהקשות עוד יותר על איתור מגעים ומניעת ייבוא של הנגיף למקומות חדשים. עם זאת, זמן הדגירה הארוך גם נותן זמן לאתר מגעים ולמנוע מהם להדביק אחרים, עוד לפני שהם מפתחים מחלה והופכים למידבקים בעצמם.

כדי לעצור את ההדבקות צריך להגיב מהר, תוך שיתוף פעולה עולמי, וללא דעות קדומות [22]. זה דורש הגברת הניטור וזמינות הבדיקות; בדיקת מקרים חשודים, גם אם התסמינים שלהם אינם אופייניים למחלה, ללא קשר למגדר ולקבוצות האוכלוסייה אליהן הם משתייכים; בידוד במקרה הצורך והגנה על צוותים רפואיים; איתור מגעים וחיסון החולה והמגעים במקרה הצורך; וכמובן, הסברה – תקשורת סיכונים ללא שיפוט [19].

ההסברה צריכה להיות מופנית אל כולם, אך במיוחד אל קבוצות סיכון, קהילות המושפעות יותר מהמחלה, מנהיגי קהילה, ורופאים ורופאות. היא צריכה להדגיש איך למנוע, לזהות ולטפל במחלה:

כל מגע ישיר, ולא רק מיני, עם אדם מודבק או עם חפצים מזוהמים כגון מצעים או שמיכות, עלול להדביק במחלה. אין זה אומר שצריך להימנע ממגע עם אנשים, כל עוד הם או אתם לא חולים. אם מופיעים אצלכם תסמינים, כגון פריחה חדשה בכל מקום; ובמיוחד אם שהיתם ליד חולה; חזרתם לאחרונה מחו"ל או אם אתם בסיכון מוגבר למחלות מין – למשל כי החלפתן לאחרונה פרטנר מיני, כי אתם מרובי פרטנרים או כי אתם עושים מין מזדמן – לכו להיבדק, ולא משנה מה המגדר שלכם או שלכן [23][24]. אם אתם חולים – המנעו מיחסי מין או מגע קרוב! קונדום לא מונע הדבקה באבעבועות הקוף.

כמטפלים או מטופלים הכירו את התסמינים הטיפוסיים של המחלה, אך גם הלא טיפוסיים של המחלה: פריחה מקומית, לפעמים נגע בודד, באזור איברי המין או פי הטבעת; כואבת או לא כואבת; ועם או בלי חום או נפיחות של קשריות לימפה [25]. לעתים גם יש דלקת של החלחולת (רקטום) [26].

בגלל מגוון התסמינים ה-UKHSA מבקשת מכל אדם לשים לב לכל סוג של פריחה ונגע, ולהיבדק במקרה הצורך [27], ובמיוחד אם הוא גבר סמב"ה שלאחרונה היה לו פרטנר מיני חדש.


הירשמו כאן כדי לקבל עדכונים על רשומות חדשות ישר למייל:


כולם, אבל גם סמב"ה

אי אפשר להתעלם מכך שכרגע מקרים רבים של אבעבועות הקוף מתגלים אצל גברים סמב"ה. קבוצה זו, ארגוני קהילת הלהט"ב, וארגוני בריאות, יכולים לעזור לבלום את המחלה ולשמור על בריאות כלל האוכלוסייה [28].

שקיפות והסברה ללא שיפוט הם הדרך הטובה ביותר להיאבק באבעבועות הקוף, אך הסברה כזו עלולה להיות מנוצלת על ידי גורמים שונים כדי להפיץ שנאה וליצור סטיגמה. הנגיף אינו מבדיל בין בני אדם, וסטיגמה יכולה רק לפגוע במאמצים להגן על כלל האוכלוסייה ולמנוע מהמחלה להתפשט. סטיגמה עלולה לגרום לאנשים עם תסמינים לא לבוא להיבדק, מתוך חשש שישפטו אותם או שיקשרו אותם לאוכלוסייה מסוימת. וזאת אף שאם מישהו או מישהי נדבקו זה לא אומר שזה קרה דווקא במהלך יחסי מין, וגם לא אומר דבר על נטייתם המינית או העדפותיהם.

לארגוני בריאות להט"ב ולגופים כמו הוועד למלחמה באיידס ניסיון רב בהסברה, במלחמה בסטיגמה ובהתמודדות עם מחלות, והם יכולים לנצל את הניסיון הזה כדי לעצור את התפשטות נגיף אבעבועות הקוף בקרב גברים סמב"ה [29].

לאחר שנתיים של מגבלות קורונה אנשים מכל הסוגים רוצים לצאת ולחגוג, וחגיגות כוללות פעמים רבות גם מגע קרוב. המגע ההדוק, לאו דווקא המיני, בחגיגות כאלו עלול לגרום להדבקה באבעבועות הקוף. כל אחד ואחת עלולים להידבק בנגיף, הוא לא מפלה. אולם מאחר שהחגיגות הגדולות הקרובות הן חלק מארועי הגאווה שבפתח, ללא הסברה ההדבקות עלולות להתגבר ספציפית בקרב להט"ב. יש לפעול עכשיו, כדי להקטין את הסיכוי להתבססות הנגיף בקרב גברים סמב"ה ובאוכלוסייה הכללית בכלל.

כפי שכתבתי בסוף הרשומה הקודמת על אבעבועות הקוף: אנחנו עדיין בשלב בהתפרצות בו תשומת לב וערנות של כלל האוכלוסייה יכולות לבלום הדבקות חדשות, ולעצור את המשך התפשטות המחלה. הסברה לכולם וגם לאוכלוסיות ספציפיות, בשילוב עם חיסון (בחיסונים החדשים והבטוחים) של הצוותים המטפלים ושל אנשים שנחשפו לנגיף, יאפשרו לשמור על הבריאות של כולנו, בלי ללבות סטיגמה ולהפיץ מידע מטעה ומפלג.

סרטון, בדף האגודה למען הלהטב בישראל, בו ד"ר רותי גופן, מומחית ברפואת המשפחה וממייסדי החברה לרפואת להט"ב, וד"ר איציק לוי, מומחה למחלות זיהומיות בבית החולים "שיבא", מסבירים על אבעבועות הקוף

תודה ליעל פורמן, למיקי זאידל, לדניאל גורדון, ולד"ר קרן לנדסמן על העזרה


עקבו אחרי גם ב:

Facebook Instagram Youtube Twitter
פרופילים אישיים, לא רק על מדע


מראי מקום

[1] על גאווה, אבעבועות הקוף ודעה קדומה – https://noamsark.org/2022/05/30/monkeypox-stigma/

[2] Monkeypox_Public_www.global.health – https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CEBhao3rMe-qtCbAgJTn5ZKQMRFWeAeaiXFpBY3gbHE/edit#gid=1289291271

[3] מקרה שני של אבעבועות הקוף בישראל – https://www.israelhayom.co.il/news/article/11290406

[4] ישנו אדם נוסף החשוד כחולה באבעבועות הקוף – https://www.gov.il/he/departments/news/22052022-01

[5] שאלות ותשובות על מחלת אבעבועות הקוף – https://www.gov.il/he/departments/guides/disease-monkeypox

[6] So, Have You Heard About Monkeypox? – https://www.theatlantic.com/health/archive/2022/05/monkeypox-outbreak-covid-pandemic/629920/

[7] Sklenovská, N. & Van Ranst, M. Emergence of Monkeypox as the Most Important Orthopoxvirus Infection in Humans. Front. Public Health. 6, 241 (2018). doi: 10.3389/fpubh.2018.00241 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6131633/

[8] Hammerschlag, Y. et al. Monkeypox infection presenting as genital rash, Australia, May 2022. Euro Surveill. 27, 2200411 (2022). doi: 10.2807/1560-7917.ES.2022.27.22.2200411 – https://www.eurosurveillance.org/content/10.2807/1560-7917.ES.2022.27.22.2200411

[9] Dickinson, J. A. Lesser-spotted zebras: Their care and feeding. Can. Fam. Physician. 62, 620-621 (2016) – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4982713/

[10] Antinori, A. et al. Epidemiological, clinical and virological characteristics of four cases of monkeypox support transmission through sexual contact, Italy, May 2022. Euro Surveill. 27, 2200421 (2022). doi: 10.2807/1560-7917.ES.2022.27.22.2200421 – https://www.eurosurveillance.org/content/10.2807/1560-7917.ES.2022.27.22.2200421

[11] טיפול מונע נגד HIV עוצר את התפשטות הנגיף באוכלוסייה – https://noamsark.org/2018/10/18/prep-reduces-hiv-in-population/

[12] Perez Duque, M. et al. Ongoing monkeypox virus outbreak, Portugal, 29 April to 23 May 2022. Euro Surveill. 27, 2200424 (2022). doi: 10.2807/1560-7917.ES.2022.27.22.2200424 – https://www.eurosurveillance.org/content/10.2807/1560-7917.ES.2022.27.22.2200424

[13] Vivancos, R. et al. Community transmission of monkeypox in the United Kingdom, April to May 2022. Euro Surveill. 27, 2200422 (2022). doi: 10.2807/1560-7917.ES.2022.27.22.2200422 – https://www.eurosurveillance.org/content/10.2807/1560-7917.ES.2022.27.22.2200422

[14] Monkeypox: case definitions – https://www.gov.uk/guidance/monkeypox-case-definitions

[15] UKHSA latest findings into monkeypox outbreak – https://www.gov.uk/government/news/ukhsa-latest-findings-into-monkeypox-outbreak

[16] Minhaj, F. S. et al. Monkeypox Outbreak — Nine States, May 2022. MMWR Morb. Mortal. Wkly. Rep. ePub: 3 June 2022. doi: 10.15585/mmwr.mm7123e1 – https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/71/wr/mm7123e1.htm

[17] Genetic data indicate at least two separate monkeypox outbreaks underway, suggesting wider spread – https://www.statnews.com/2022/06/03/genetic-data-indicate-at-least-two-separate-monkeypox-outbreaks-underway-suggesting-wider-spread/

[18] עץ אבולוציוני, עץ משפחתי, של הנגיפים – https://twitter.com/nextstrain/status/1533086688179900420

[19] Multi-country monkeypox outbreak: situation update – https://www.who.int/emergencies/disease-outbreak-news/item/2022-DON390

[20] Monkeypox: public health advice for gay, bisexual and other men who have sex with men – https://www.who.int/news/item/25-05-2022-monkeypox–public-health-advice-for-gay–bisexual-and-other-men-who-have-sex-with-men

[21] Global monkeypox cases show initial rapid increase – https://twitter.com/trvrb/status/1532759258403438592

[22] All of this can be solved – https://twitter.com/kakape/status/1532782868136697857

[23] if you if you see an unusual rash… let your healthcare provider know – https://twitter.com/Boghuma/status/1532790779365695491

[24] Interim advice on Risk Communication and Community Engagement during the monkeypox outbreak in Europe, 2022 – https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/interim-advice-risk-communication-and-community-engagement-during-monkeypox

[25] Monkeypox can look different than what doctors thought. Here's what they're learning – https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2022/06/03/1102945017/monkeypox-can-look-different-than-what-doctors-thought-heres-what-theyre-learnin

[26] Harris, E. What to Know About Monkeypox. JAMA (2022). doi: 10.1001/jama.2022.9499 – https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2793012

[27] Eleven new monkeypox cases identified in England – https://ukhsa-newsroom.prgloo.com/news/eleven-new-monkeypox-cases-identified-in-england

[28] LGBTQ are the secret weapon here – https://twitter.com/gregggonsalves/status/1533035143409049600

[29] How bad could the monkeypox outbreak get? – https://www.vox.com/science-and-health/23140315/contain-public-health-epidemic-vaccine-monkeypox-outbreak

תגים: , , ,

תגובה אחת ל-“אבעבועות הקוף: סיכום הידוע עד 6.6”

  1. ponetium אומר:

    תודה על סיכום של מידע חשוב!

    Liked by 1 person