מה עושים העכבישים בלילות?

נחים – אולי גם חולמים. מחקר חדש גילה שעכבישים בשעת מנוחה מזיזים את עיניהם במהירות ויש להם עוויתות גפיים, כמו אצל יונקים בשעת שינה וכנראה חלום

נעם לויתן

נקבה של עכביש קופצן מהמין Evarcha arcuate תלויה הפוך מקור בודד בשעת מנוחה. הרגליים שלה מכווצות ומכונסות כלפי גופה

כיווץ רגלי העכבישה בזמן מנוחתה הזכיר לחוקרת דניאלה רוסלר את שלב הרע"מ, שמתרחש במהלך השינה של יונקים וחיות אחרות. צילום: Daniela C. Rößler

ציפורים עושות את זה, דבורים עושות את זה, בכל ממלכת בעלי החיים עושים את זה – ישנים. כשבני אדם עושים את זה, השינה כוללת שלב של ריצודי עיניים מהירים (רע"מ, או REM). שלב הרע"מ מתרחש במחזורים קבועים, ומאחר שהוא מאופיין בחלומות הוא מכונה גם "שנת חלום". גם שנתם של כל היונקים היבשתיים האחרים, העופות, חלק מהזוחלים והדגים, ואף דיונונים ותמנונים כוללת שלב רע"מ, או שלב דומה. לפי מחקר חדש יתכן שגם קופצנים, עכבישים קופצים, ישנים וחווים שנת רע"מ.

מובילת המחקר, דניאלה רוסלר (Rößler) מאוניברסיטת קונסטנץ בגרמניה, הבחינה שחלק מהקופצנים מהמין Evarcha arcuate בשדות הסמוכים לעיר מגוריה טריר, מעבירים את הלילה כשהם תלויים הפוך מקוּר בודד שקצהו העליון מחובר היטב לעלה או ענף. העכבישים התלויים נותרו חסרי תנועה במשך רוב שעות המנוחה, אך מדי פעם בטנם, פטמות הטוויה שלהם ורגליהם נעו קלות, כמו העוויתות שרואים אצל חתולים וכלבים בשנת חלום. לעתים רגלי העכבישים התכווצו והתכנסו כלפי גופם, כפי שקורה לכל העכבישים המתים.

כיווץ הרגליים והתנועות הלא רצוניות האלו הזכירו לרוסלר את שלב הרע"מ בשינה. בשלב זה שרירי הגוף רפויים ויכולת התנועה מוגבלת זמנית, תופעה שמונעת מהחולמים לבצע פעולות המתרחשות בחלום. נראה שבעכבישים הרפיית השרירים היא זו שגורמת לכיווץ הרגליים. עכבישים לא משתמשים בשרירים כדי לפשוט את רגליהם: יש להם ברגלים רק שרירים כופפים, שבאופן טבעי מכווצים את הרגל כלפי פנים. לפשיטת הרגליים הם משתמשים בלחץ הידראולי. בעזרת החלק הקדמי של גופם, הראשחזה, שמשמש כ"משאבה" הידראולית, הם דוחפים אל הרגליים נוזל שגורם להן להימתח. כשהעכבישים מתים, או אם השרירים בראשחזה רפויים בשינה, המשאבה לא פועלת. אין ברגליים לחץ הידראולי שיתגבר על השרירים הכופפים, ולכן הן מתכווצות.

בשנת רע"מ גם קצב הלב עולה, הנשימות נעשות לא סדירות, פעילות המוח דומה לזו שבזמן ערות, מתרחשת זקפה, והעיניים נעות במהירות. חלק מהתופעות האלו לא יכולות להתקיים בעכבישים, ואת רוב האחרות אי אפשר – לפחות בינתיים – למדוד בהם. אפילו בריצודי העיניים המהירים, שהם סימן מובהק לשלב הרע"מ, אי אפשר להבחין בעכבישים, שכמו בעלי חיים רבים לא מסוגלים להזיז את עיניהם.

רואים שקוף

עכביש קופצן (מהמין Evarcha arcuate) צעיר שקוף, תלוי הפוך בשעת מנוחה

אפשר לראות את שפופרות העיניים הכהות דרך השלד החיצוני השקוף של הקופצן הצעיר. צילום: Daniela C. Rößler

אולם, בניגוד לרבים מהעכבישים האחרים, קופצנים לא טווים רשתות ציד אלא צדים באופן פעיל בעזרת חוש הראייה המפותח שלהם. יש להם שש עיניים קטנות ועוד שתי עיניים עיקריות גדולות הרבה יותר, שמעניקות להם ראייה חדה ומראה חמוד במיוחד. החלק הפנימי של כל אחת מהעיניים העיקריות האלה בנוי כמו שפופרת שבקצה שלה נמצאת הרשתית. מאחר שהקופצנים לא יכולים להניע את עיניהם, כדי לסרוק את השטח ולראות את טרפם טוב יותר, הם מניעים את השפופרות האלה ואיתן את הרשתית.

רוסלר ועמיתיה החליטו לבדוק אם עוויתות הגפיים בעכבישים הנחים מלוות גם בריצודי עיניים – בתנועה של השפופרות והרשתית. הם אספו לשם כך קופצנים שבקעו לאחרונה, שכן השלד החיצוני של עכבישים צעירים, בני פחות מעשרה ימים, שקוף, ומאפשר לראות מה קורה בתוך גופם. רוסלר קנתה מצלמת תת-אדום (ראיית לילה) זולה, חיברה לה עדשה מגדילה, וצילמה 34 עכבישים צעירים ושקופים בשנתם.

היא גילתה שתנועות של השפופרות והרשתית התרחשו במקביל לעוויתות ולכיווץ הרגליים, ולא בשלבים אחרים בזמן מנוחת העכבישים. כמו בשנת רע"מ המוכרת מבני אדם ובעלי חיים אחרים, העוויתות ותנועות העיניים הופיעו במחזורים קבועים, ומשכם גדל במהלך הלילה.

רוסלר מדגישה שעוד מוקדם מכדי לקבוע בוודאות שהעכבישים שנחים כמעט ללא תנועה ישנים בזמן זה, או שהם חווים רע"מ במובן המוכר לנו מיונקים. בשביל להראות שהם אכן ישנים יצטרכו החוקרים לבדוק למשל אם בשעת המנוחה הם מגיבים פחות, אם בכלל, לסביבה ולגרויים, או אם הם צריכים "להשלים שעות שינה" אם מונעים אותה מהם.

לישון – אולי לחלום!

ומה לגבי חלומות? אין ספק שבני אדם חולמים. גם בעלי חיים אחרים כגון חולדות וחתולים חולמים, וכנראה עוד יצורים רבים. אם קופצנים חווים שנת רע"מ דומה לשלנו, ואולי חולמים, יתכן שהתכונה הזו קדומה ונפוצה בהרבה משחשבנו.


הירשמו כאן כדי לקבל עדכונים על רשומות חדשות ישר למייל:


"אני אישית חושבת שהם חולמים – בדיוק כמו שכל אדם שיצפה בחתול או בכלב שישנים ומניעים את רגלם יחשוב שהם חולמים – אבל האפשרות להוכיח זאת מדעית היא כבר סיפור אחר לגמרי", אמרה רוסלר בריאיון לכתב העת של אוניברסיטת הרווארד. "אני לא חושבת שאנחנו יכולים לומר שהם חולמים, ואני אפילו לא בטוחה שנוכל אי פעם לומר זאת, אבל עצם העובדה שאנחנו בכלל חושבים על זה היא כבר מדהימה".

"אין סיבה לחשוב שהם לא חולמים, תלוי איך אנחנו מגדירים חלימה", אמר לניו יורק טיימס בארט קליין (Klein), חוקר חרקים מאוניברסיטת ויסקונסין לה-קרוס בארצות הברית, שלא היה מעורב במחקר אך כתב מאמר פרשנות מלווה. "אני יכול לדמיין הילוך חוזר של זכרונות שמאפשר להם למצוא פתרון לבעיות אפשריות. חלום של קופצן יכלול, בעיני, את הזמנים הכי תובעניים ואולי הכי דרמטיים בחייו".

אז על מה חולמים קופצנים? האם על ציד מוצלח? האם יש להם סיוטים על בני אדם? והאם יש לחשוש מחלום של אלף חתולים קופצנים? כנראה אף פעם לא נדע. אך אם קופצנים חולמים, ואני אישית חושב שכן, זה גם – כמו שאמרה רוסלר – מדהים, וגם יאפשר להיעזר בהם כדי לחקור את שנת החלום.

תודה ליונת אשחר על העזרה


עקבו אחרי גם ב:

Facebook Instagram Youtube Twitter
פרופילים אישיים, לא רק על מדע


למידע נוסף

המאמר המקורי:

Rößler, D. C. et al. Regularly occurring bouts of retinal movements suggest an REM sleep-like state in jumping spiders. PNAS 119, e2204754119 (2022). doi: 10.1073/pnas.2204754119

שרשור טוויטר של דניאלה רוסלר על המחקר

יונת אשחר, הראייה המתוחכמת של העכבישים, באתר "מכון דוידסון לחינוך מדעי"

עמיר וינשטיין, עכבישים – כיצד הם רואים את העולם, בבלוג "חרקים – עולם קטן בגדול"

תגים: , , ,

3 תגובות ל-“מה עושים העכבישים בלילות?”

  1. motior אומר:

    בהחלט מעניין ומסקרן

    Liked by 2 אנשים

  2. איימי וונג אומר:

    זו הגברת שישנה מעל דלת הכניסה שלי, אבדוק הלילה אם היא חולמת על עכבישים חשמליים.

    Liked by 1 person