זוג פינגווינים זכרים בסידני הפכו להורים גאים

לרגל יום המודעות לפינגווינים: ריאיון מאוקטובר 2018 על זוג פינגווינים זכרים בסידני, שמגדלים יחדיו גוזל שבקע מביצה שאימצו. השבוע נחשף המין של הגוזל – נקבה

נעם לויתן

סוון ומג'יק, שני פינגווינים זכרים באקווריום בסידני, מנהלים זוגיות כבר כמה חודשים ומאוקטובר 2018 הם הורים גאים לגוזל קטן, שאותו הם יאכילו עשר פעמים ביום במשך כמה שבועות. שני הזכרים התחילו להתקרב זה לזה לפני כמה חודשים, הם הסתובבו יחדיו ויצאו לשחייה משותפת. לקראת עונת החיזור הם גם הביאו זה לזה חלוקי אבן – המקבילה של טבעת – וכשהתחילה עונת החיזור בנו יחדיו קן מחלוקים. הקן שלהם הוא הגדול ביותר במושבה.

צוות המטפלים הביא לזוג הגאה ביצת דמה, כדי שיוכלו לדגור על משהו כמו הזוגות ההטרוסקסואלים סביבם. לאחר שהמטפלים ראו שהזוג דוגר על הביצה המזויפת במסירות רבה, הם הביאו להם ביצה אמיתית מזוג שהטיל שתי ביצים, ביצה שגם כך הייתה מתה ולא בוקעת. סוון ומג'יק דגרו על הביצה האמיתית וב-19 באוקטובר בקע ממנה גוזל בריא ושלם. כשלושה חודשים לאחר הבקיעה, כשהגוזל גדל והתחזק, עשו לו בדיקת DNA כדי לבדוק את מינו. עתה מתברר שהגוזל, סוונג'יק, הוא היא. סוון ומג'יק הם הורים גאים לנקבת פינגווין.

מקרה זה הוא לא התיאור הראשון של זוגיות פינגווינית גאה בגני חיות, וגם לא הזוגיות הראשונה שבה לזוג גאה בקעו צאצאים מאומצים.

לפני כמה שנים, בגן החיות של קנט שבאנגליה, זוג פינגוויני הומבולדט זכרים גידל בהצלחה יתרה את הגוזל המאומץ שלהם. שני הפינגווינים, קרמיט וג'מבס (Jumbs), הפכו לזוג לראשונה בשנת 2012, כשהם בחרו זה בזה במקום בזוג נקבות. בגן החיות אמנם תמכו בזוגיות הגאה, אך גם נתקלו בבעיה: שני זכרים שמעדיפים זה את זה ושתי נקבות בודדות לא מתרבים. כדי לפתור זאת הביאו לגן החיות עוד שני זכרים, אך אחד מהם התברר כבן זוג גרוע ביותר. הוא הזדווג עם בת הזוג שלו, הוריקן, אך בזה הסתיימה השקעתו. הוא סרב לעזור בדגירה על הביצה ולכן אילץ את זוגתו לנטוש אותה כדי לחפש מזון. כאשר עובדי גן החיות גילו זאת הן החליטו להעביר את הביצה של הזוג ההטרוסקסואלי הכושל לזוג הגאה. קרמיט וג'מבס דגרו עליה וגידלו את הצאצא.

אחד הזוגות היותר מפורסמים של פינגווינים גאים חי בגן החיות בסנטרל פארק בניו-יורק. בסוף שנות ה-90 של המאה הקודמת הבחינו אנשי גן החיות כי הזכרים, סילו ורוי, מחזרים זה אחרי זה. הם שרו אחד לשני, קדו זה לזה, ושחו והסתובבו יחדיו. במהרה הם גם הקימו קן משותף ודגרו בו על אבן שהביאו לתוכו לאחר שלא הצליחו לגנוב ביצה מאחד מזוגות הפינגווינים האחרים. לבסוף צוות גן החיות הביא לזוג הגאה את אחת הביצים המופרות מקן של זוג פינגווינים אחר, שמעולם לא הצליח לטפל בהצלחה בשתי ביצים.

סילו ורוי דגרו על הביצה לסירוגין וטיפלו בגוזלית שבקעה ממנה, וזכתה לשם טנגו. לימים טנגו גדלה ופיתחה זוגיות גאה משל עצמה עם פינגווינית אחרת.

זוג הפינגווינים נפרדו לאחר שש שנים של זוגיות גאה. במאי 2004 פינגווינים אלימים גרשו אותם מהקן והם התרחקו זה מזה. בעונת החיזור הבאה, ב-2005, סילו מצא לעצמו שותפה חדשה, נקבה בשם סקראפי, ורוי הצטרף לקבוצה של זכרים בודדים. באותה שנה יצא לאור בארצות הברית ספר הילדים "שלושה לטנגו" שמספר את סיפורו של הזוג הגאה. הספר תורגם לעברית.

גם בספארי בישראל אפשר למצוא זוג פינגווינים מאותו המין – נקבות פינגווין אפריקני החיות יחדיו כבר 6 שנים. השתיים, סוקי – על שם הדמות הראשית ב"דם אמיתי" – וצ'ופצ'יקוני, התחילו את הקשר ביניהן בגיל צעיר יחסית לפינגווין אפריקני, כשהיו בנות שנתיים וחצי ולא ארבע שנים. הן מסתובבות יחדיו, מטפחות זו את זו, ומחזרות אחת אחר השנייה. הן אפילו טיפלו בביצים שהטילה צ'ופצ'יקוני, אך הביצים לא היו פוריות ובינתיים הזוג לא זכה לגדל צאצאים.

אל תחשבו שיחסים חד מיניים של פינגווינים מתרחשים רק בגני חיות. כבר ב-1912 הבחין ג'ורג' מאריי לוויק, חוקר שהיה חלק מצוותו של רוברט פלקון סקוט לאנטארקטיקה, במה שהגדיר כ"התנהגות המושחתת של זכרים חוליגנים" בין זכרי פינגווין אדלי. הוא היה כה מזועזע שכשפרסם את ממצאיו מהמשלחת לקוטב הדרומי הוא השמיט את כל מה שנוגע למיניות החריגה של העופות. מאחר שממצאי החוקר נגנזו לקח לחוקרים כמעט חמישים שנה אחרי תצפיותיו עד שגילו שוב, בנפרד, על מעלליהם של הפינגווינים.

למידע נוסף

קרן לנדסמן ונעם לויתן משוחחים עם דוד ארז על טבע גאה: נטיות מיניות בעולם החי, בתוכנית שלושה שיודעים

יונת אשחר ונעם לויתן, המשפחות המגוונות בטבע, באתר "מכון דוידסון לחינוך מדעי"

חלק מהטקסט התפרסם במקור באתר מכון דוידסון לחינוך מדעי.

תגים: , , , , , ,

2 תגובות ל-“זוג פינגווינים זכרים בסידני הפכו להורים גאים”

  1. ביולוג ירושלמי אומר:

    נעם יקר, כל כך כיף לקרוא אותך.
    מקווה לקרוא ממך כמה שיותר 🙂

    אהבתי