תמונה נדירה: זבוב בא לעולם

יתושה שעליה ביצים של זבוב טפיל ממשפחת האסטריתיים (Oestridae). אחת הביצים בדיוק בוקעת!

וואו! תמונה נדירה ומדהימה של יתושה שעליה ביצים של זבוב טפיל ממשפחת האסטריתיים (Oestridae). אחת הביצים בדיוק בוקעת! לחצו להגדלה. צילום: courtesy of Lary Reeves, ©

האנטומולוג לארי ריווס הצליח לתעד בקיעה של ביצת הזבוב אסטרית האדם, שזחליו טפילים של בני אדם ושל יונקים אחרים

את התמונה המדהימה שבראש הרשומה צילם האנטומולוג לארי ריווס (Reeves), כאשר השתמש בעצמו כפיתיון ליתושים בגיאנה הצרפתית שבדרום אמריקה. במהלך הצילומים הוא שם לב כי היתושה נושאת ביצים של זבוב ממשפחת האסטריתיים (Oestridae) וכי אחת הביצים בוקעת ורימה קטנה מבצבצת מתוכה. זו ככול הנראה התמונה הראשונה המתעדת בקיעה כזו.

זבובים ממשפחת האסטריתיים הם זבובים גדולים למדי שהזחלים (הרימות) שלהם הם טפילים פנימיים של יונקים. מאחר שזבובי האסטרית גדולים ומושכי תשומת לב הם עלולים להיתקל בבעיה בבואם להטיל את ביציהם על פונדקאי מתאים. אכן, פונדקאים רבים נתקפים בהיסטריה ברגע שהם מזהים כי יש אסטרית בסביבה. מספר מיני אסטרית פיתחו דרכים מתוחכמות כדי להתגבר על כך ולהגיע ליונק עסיסי שיזין את צאצאיהם: הם משתמשים ביתושים (או בזבובים אחרים) כבלדרים בעל כורחם. לדוגמה, נקבות אסטרית האדם (Dermatobia hominis) – שהרימות שלהן הן טפילות של בני אדם, פרימטים אחרים ובעלי חיים נוספים – אורבות ליתושות. כשנקבת האסטרית מזהה יתושה, כגון היתושה מהמין Psorophora ferox שבתמונה, מתפתח מרדף אווירי: האסטרית לוכדת את היתושה, נוחתת איתה במקום קרוב ומטילה את ביציה על בטן היתושה. לאחר שהזבובה מסיימת להצמיד ביצים ליתושה היא משחררת אותה לחופשי. כאשר היתושה הבלדרית מוצאת ארוחת דם מזינה, בדמות אדם או פרימט אחר, חום גופו של הקורבן גורם לביצי האסטרית לבקוע. הרימות הזעירות נושרות על עור הקורבן ומיד מתחילות להתחפר בו, לרוב דרך הנקב שהותירה עקיצת היתושה ולפעמים דרך נקב אחר, כדוגמת זקיק שערה. מתחת לעור הפונדקאי הרימות ניזונות מהרקמה מסביב ומתוצרי הדלקת הנוצרת סביבן, הן גם מפרישות אנטיביוטיקה שמונעת מהאזור להזדהם. כשמונה שבועות לאחר שחדרו לפונדקאי הרימות מוכנות להתגלם: הן שולפות את עצמן החוצה, מחפשות מקום מתאים ומתגלמות. כשבוע לאחר ההתגלמות יגיחו מהגלמים זבובי אסטרית האדם בוגרים.

ריווס, שבינתיים חזר לפלורידה, עוד לא יודע אם הוא עומד להיות אב גאה לזבובי אסטרית. הוא מקווה שלא. שני אנטומולוגים אחרים שנדבקו ברימות של אסטרית האדם, גיל וויזן (Wizen) ופיוטר נסקרצקי (Naskrecki), בחרו לאפשר להן להתפתח בגופם ותעדו את התהליך עד להגחת הזבובים החדשים. מומלץ לקרוא את הרשומות שכל אחד מהם כתב על חווית האבהות שלו וכן להתרשם מהתמונות שצילמו (ראו למידע נוסף).

ולמקרה שאתם תוהים כיצד תוכלו להפוך לפונדקאים גאים של אסטרית האדם – תאלצו לטייל או לגור בדרום אמריקה או במרכז אמריקה. בארץ חיים מספר מינים של זבובים ממשפחת האסטריתיים, אך הם כמעט ולא תוקפים בני אדם.

תודה ל-Lary Reeves על הרשות להשתמש בתמונה. עקבו אחריו בטוויטר ובאינסטגרם.

למידע נוסף

תגים: , , , , ,

2 תגובות ל-“תמונה נדירה: זבוב בא לעולם”

  1. motior אומר:

    מגעיל ומרשים
    אני מוותר מראש על הזכות לגדל את הזבובים האלה

    Liked by 1 person