מיזוג אוויר הוא סקסיסטי

לנשים קר יותר מלגברים בין היתר בגלל הבדלים במבנה גוף ובהורמונים. גם העובדה שהטמפרטורה האידאלית במשרדים נקבעה על פי גבר יחיד לא עוזרת

נעם לויתן

אישה וקר לה

אישה וקר לה. צילום: created by wayhomestudio – www.freepik.com

בסרטון שפרסמה מרב מיכאלי בטיקטוק היא טענה: "כי ככה זה, לבנות יותר קר מאשר לבנים במזגן". היא צודקת. כשהטמפרטורה זהה לרוב לנשים קר יותר מלגברים, והן סובלות יותר.

יש כמה גורמים שיכולים להיות אחראים לכך. לנשים, בממוצע, מסת שריר נמוכה יותר מלגברים, ושרירים מייצרים חום טוב יותר משומן. גם להורמון המין העיקרי בנשים, אסטרוגן, יש חלק בדבר. ההורמון מפחית את זרימת הדם לפריפריה, לידיים ולרגליים, וכך מגביר את השפעת הקור. מחקר מ-1998 מצא שהטמפרטורה הפנימית של נשים גבוהה קצת יותר משל גברים, אך הידיים שלהן קרות בהרבה – בכ-3°C פחות משל גברים.


הירשמו כאן כדי לקבל עדכונים על רשומות חדשות ישר למייל:


סיבה אחרת לקור המקפיא שנשים פוגשות ברכבת או במשרד היא שהטמפרטורה האידיאלית, שנחשבת לנוחה לעבודה, נקבעה תוך התעלמות מהן. במחקר מ-2015 ציינו החוקרים שהטמפרטורה במשרדים רבים, לפחות בארצות הברית, נקבעה לפי נוסחה משנות השישים של המאה הקודמת. היא חושבה על פי המטבוליזם במנוחה – כמות האנרגיה שהגוף שורף במצב מנוחה – של גבר יחיד מאותה תקופה, שלבוש בהתאם לתקופה, ושמשקלו 70 קילו וגילו 40 שנה. יש עם ה… שיטה הזו כמה בעיות, כשאחת מהן היא שמטבוליזם המנוחה של נשים קטן יותר בכ-35 אחוז משל גברים, כלומר הן מייצרות פחות חום מגברים ודורשות פחות קירור. בנוסף המטבוליזם משתנה עם הגיל, הגובה, המשקל, הכושר הגופני ועוד. וכמובן גם מבנה כח העבודה השתנה מאוד והיום ליד אותו גבר בן 40 ישבו לא מעט נשים.

באותו מחקר החוקרים מציינים שנשים מעדיפות, בבית ובמשרד, טמפרטורה של 25°C בעוד גברים מעדיפים 22°C. מחקר מ-2019 שבדק ביצועים של נשים וגברים במבחנים קוגניטיביים מצא כי הביצועים של נשים טובים קצת יותר ככל שהטמפרטורה עלתה, ושל גברים – קצת פחות טובים.

השיפור בביצועי הנשים גדול יותר מהירידה בביצועי הגברים, ולכן אם המחקר נכון אולי עדיף למעסיקים להעלות את הטמפרטורה במשרדים שלהם. משתלם להם לעשות זאת בכל מקרה, חשבון החשמל יקטן ולעובדות ולעובדים יהיה נעים יותר בעבודה.


עקבו אחרי גם ב:

Facebook Instagram Youtube Twitter
פרופילים אישיים, לא רק על מדע


הסרטון של מרב מיכאלי:

תגים: , ,

5 תגובות ל-“מיזוג אוויר הוא סקסיסטי”

  1. motior אומר:

    מעניין, אבל לא מסביר למה בחורף מחממים את המשרדים יותר מדי (לא רק בישראל)…

    Liked by 1 person

  2. מישהו אומר:

    רק שלחמם את עצמך זה יחסית קל – אפשר להתלבש לא חשוף או ללבוש שכבה נוספת אם צריך. להתקרר ביום חם לא ממש אפשרי, אולי באופן ארעי. לכן ההיגיון אומר לקרר ומי שצריך יחמם את עצמו בקלות.

    Liked by 1 person

  3. ביולוג ירושלמי אומר:

    לגמרי נכון ורואים את זה בשטח בכל יום.
    כל מי שנסעתי איתה ברכבת לוקחת איתה ג'קט קליל כל הקיץ בתיק, ומיד כשנכנסת שמה על עצמה איזה משהו…
    לי אישית אין תלונות 🙂

    Liked by 1 person