מוטציות מופלאות ומוטנטים מדהימים

הסרט "אקס-מן: העתיד שהיה", שמוקרן עכשיו בקולנוע, נחשב לסרט הכי גדוש באקשן והשאפתני ביותר בסדרת סרטי אקס-מן. אין זמן טוב מכך להשתמש בסדרת הקומיקס הקלאסית הארוכה כהשראה לרשומה העוסקת במוטציות, תוך סקירת חלק מההיבטים האחרים שהופכים את גיבורי העל האלו ליותר מסתם "גברים בטייטס".

ראסל דורנן | Wellcome Collection

X-Men: Days of Future Pastלפני שנמשיך: מה היא בדיוק מוטציה ואיך היא מתרחשת? ג'ול קרלין מסביר:

מוטציה היא שינוי ברצף ה-DNA של אורגניזם. מוטציות יכולות להיגרם ממקורות אנרגיה גבוהה, כמו קרינה, או על ידי חומרים כימיים בסביבה. הן גם יכולות להופיע באופן ספונטני במהלך שכפול ה-DNA. (קרלין, 2011)

הכותבים של קומיקס האקס-מן משתמשים בדרך זו כהסבר ליכולות המדהימות של דמויותיהם העל-אנושיות. בחיים האמיתיים, כמו בקומיקס, מוטציות יכולות לבוא לידי ביטוי במגוון דרכים: לעיתים הן מזיקות ולעיתים יש להן השפעה מועטה (אם בכלל). עם זאת, לעיתים נדירות מאוד מתברר כי ה-DNA השונה מועיל לאורגניזם באופן כלשהו.

אקס-מן מציג את הופעתן של מוטציות אלו בקרב אחוז קטן באוכלוסיה (מוטאנטים) כאירוע מפלג בחברה – הן נתפשות כשלב הבא באבולוציה האנושית על פי חלק מהציבור וכתועבה על ידי השאר. אקס-מן, שמקבל השראה מסוגיות חברתיות מהעולם האמיתי (כגון אנטישמיות, רב-תרבותיות, זכויות להט"ב, דת ותת-תרבות) ובוחן נושאים כבדים (מאפליה ורדיפה למהפכה ושיווין), הוא יותר מרק סיפור על דמויות על-אנושיות בתלבושות בלתי אפשריות המציגות לראווה את יכולותיהן יוצאות הדופן. אף כי, ללא ספק, לשילוב של הפוליטי, החברתי והמדהים יש חלק בפופולריות המתמשכת של הסדרה, ככל הנראה הדמויות וכישוריהן הייחודיים הן אלו שהציתו באמת את דמיונם של אנשים.

יכולות אלו משתנות במידה עצומה לאורך הסדרה, גם בטבען וגם באמינותן. החל בשליטה במזג האוויר או בטלפורטציה וכלה בהפיכה ללא מוחשי או בריצה במהירות הקול; מריפוי מואץ או משינוי צורה ועד לקפיאה או לכח אדיר. חלק מהיכולות כבר קיימות בטבע (לחצו על הקישורים כדי לדעת יותר).

ביוטכנולוגיה, נושא נוסף שנבחן באקס-מן, מאפשרת כבר היום למדענים להחדיר לאורגניזם אחד את ה"כוחות" של אחר, החל בעיזים טרנסגניות המפרישות חלבון קורי עכביש בחלב וכלה בחתלתולים שזוהרים בחושך. זה לא נראה בלתי סביר לשקול יישומים עתידיים של ביוטכנולגיה הכוללים שיפור של בני אדם בעזרת יכולות מאורגניזמים אחרים.

כמובן ששינויים מהירים בגנום שלנו לא חייבים להיות מונעים רק על ידי המדע. אף כי מינים רבים הושפעו בהדרגה ממוטציות קטנות, לפעמים האבולוציה פועלת במהירות רבה יותר:

למספר סוגים של אורגניזמים יש אב קדמון שלא עבר מיוזה תקינה לפני רבייה זוויגית [מינית] וכתוצאה מכך התרחשה הכפלה של כל זוגות הכרומוזומים. תהליך כזה גרם לאירוע של "היווצרות מינים [ספציאציה] מיידית" באילנית האפורה של צפון אמריקה. (קרלין, 2011)

האם אירוע "היווצרות מינים מיידית" יכול להתרחש בקרב בני האדם, ואם כן, מה יהיו תוצאותיו? מפתה לדמיין את אנשי העתיד כשהם מסוגלים לירות מטחי אנרגיה מעיניהם או לשלוט במתכות בעזרת המוח שלהם, אם כי זה לא כל כך מציאותי.

אקס-מן הופיע לראשונה בשנת 1963 (חלקית בעקבות עליית התנועה לזכויות האזרח בארצות הברית) והכוחות הדמיוניים של המוטאנטים של אקס-מן הם תוצר של מוחות בני המאה ה-20. אם כן, איך היו נראים המוטאנטים אם היו מועלים בדמיון בתקופה קצת יותר מוקדמת?

התעמקות באוסף התמונות ובספריית ולקם (Wellcome) [ספרייה המנוהלת על ידי קרן ולקם וכוללת אוסף של ספרים וכתבי רפואה עתיקים] הניבה דוגמאות רבות של מוטנטים ומוטציות לאורך ההיסטוריה, ואפשרה מבט חטוף למה שהצית את דמיונם של אנשים לפני מאות שנים. נראה כי "מפלצות" היו בכל מקום במאות ה-16 וה-17: הן נאספו על ידי משפחות מלוכה, קוטלגו על ידי חוקרי טבע ואפילו שימשו כאמצעי לאינדוקטרינציה דתית.

בספרו של ארמן מארי לרווא (Marie Leroi), מוטנטים, הוא כותב על המפלצת של רוונה:

…מפלצת נולדה ברווונה; קרן היתה לראשה, זקופה וישרה כחרב, ובמקום זרועות היו לה זוג כנפיים ככנפי עטלף, ובגובה חזה היה לה fio [סימון בצורת האות Y] בצד אחד וצלב בצד השני, ונמוך יותר במותן, שני נחשים, והיא היתה הרמפרודיטית, ועל ברך ימין היתה לה עין ורגל שמאל שלה היתה כרגל עיט.

המפלצת של רוונה

המפלצת של רוונה, 1554.

רוונה נפלה לידי הצרפתים זמן קצר לאחר הולדת המפלצת שלה. כמה אנשים מאותה עת זיהו קשר סיבתי בין המקרים, כאשר האיטלקים ראו בכך סמל לזוועות המלחמה. לעומת זאת, הצרפתים פירשו זאת כסמל למידות הרעות של האיטלקים.

מספר יצירות יפות ומהודרות הופקו כדי לתעד את הופעתן של מפלצות כאלו: ה-Prodigiorum ac ostentorum chronicon (1557) בגרמניה, ה-Histoires prodigieuses (1560-82) בצרפת ו-De monstrorum natura caussis et differentiis (1616) באיטליה. רבים ראו עיוותים כאלו כסימן לאי-שביעות-רצון אלוהי או כאות מבשר רע. סיעות דתיות ניצלו אותם בתעמולה עוקצנית וארסית שכוונה כלפי מתנגדים, כשהן מציגות את ה"מפלצות" כסמלים לשחיתות.

במקרה של תאומים סיאמיים, כמו אלו שמוצגים ב-Histoires prodigieuses, רבים ראו את הופעתם כסימן לאיחוד פוליטי, בעוד אחרים ראו אותם כסימנים ליכולת הבלתי מוגבלת של אלוהים (בניגוד לדעה זו או אחרת שאולי יש לו על ענייני בני האדם). או אולי זו רק יד המקרה? La querelle des monsters (מריבת המפלצות) מתארת את ההתנגשות בין העמדות השונות: עיוות כתכנון אלוהי מול עיוות כיד המקרה.

מפלצת (תאומים סיאמיים) שנולדה בגבולות של אנגליה ונורמנדי

מפלצת (תאומים סיאמיים) שנולדה בגבולות של אנגליה ונורמנדי, 1560. מתוך Histoires prodigieuses.

להלן מוצגות דוגמאות נוספות של "מפלצות" אלו. או, ליתר דיוק, של אנשים שהושפעו ממוטציות שמבדילות אותם בדרך זו או אחרת. במקום לחשוב עליהם כאותות מבשרי רע, סימנים דתיים או חלק מפריק שואו, האם אתם יכולים לדמיין אותם כחלק מקבוצת גיבורי-על לוחמים בפשע? או, יותר טוב, כבני אדם?

זוג נסיכות נוצריות שלא ניזוקו מאש

זוג נסיכות נוצריות שלא ניזוקו מאש, 1560. מתוך Histoires prodigieuses.

בתולה שעירה לחלוטין, כמו דוב, מוצגת בפני הקיסר והמלך של בוהמיה

בתולה שעירה לחלוטין, כמו דוב, מוצגת בפני הקיסר והמלך של בוהמיה, 1560. מתוך Histoires Prodigieuses.

"ליונל, הילד בעל פני האריה" נולד בשם סטפן ביברובסקי (Bibrowskt) בפולין ב-1890. הוא סבל מהיפרטריכוזיס. סביר כי גלויה זו נמכרה כמזכרת במקומות בהם ליונל הוצג כחלק ממופע מוזרויות (פריק שואו).

גלויה המציגה את ליונל, הילד בעל פני האריה

גלויה המציגה את ליונל, הילד בעל פני האריה, שנולד ב-1890.

נשות סלנטידאה (Selenetidae), בניגוד לנשים אחרות, יולדות ביצים, שמתוכן בוקעים גברים בני חמש, שגדולים פי עשרה מאיתנו.

אישת סלנטידאה יולדת ביצים

אשת סלנטידאה יולדת ביצים, 1577. מתוך Prodigiorum ac ostentorum Chronicon.

ילד צעיר שמעיו נחשפו לעין

ילד צעיר שמעיו נחשפו לעין, בעקבות חולשה מוזרה של הטבע, 1560. מתוך Histoires Prodigieuses.

גופים מפלצתיים

"גופים מפלצתיים", 1634. מתוך De monstrorum natura caussis et differentiis.

פליניוס הזקן תעד בשנת 77 את גזעי האנשים הלא יאמנו שאפשר למצוא בהודו ובאתיופיה: סקיאפודים; קינוקפאלים בעלי ראש כלב; אנשים ללא ראש, אך עם עיניים בין השכמות שלהם; אנשים עם מספר גדול בהרבה של אצבעות בידיהם ורגליהם; אנשים שחיו יותר מאלף שנים; והקיקלופים.

"קיקלופ". או: פעוט עם עין אחת מרכזית.

"קיקלופ". או: פעוט עם עין אחת מרכזית.

חריגות

"חריגות", 1577. מתוך Prodigiorum ac ostentorum Chronicon.

הציבור היה ותמיד יהיה סקרן בקשר לשונויות. ונראה כי הפופולריות המתמשכת של מקומות כמו Wellcome Collection או Morbid Anatomy והאובססיה לסרטי תעודה על גופי אדם קיצוניים מאשרים זאת. בין שאנו מהללים את ה"מוטנטים" ובין שאנו מסמנים אותם כמטרה, הם מספקים לנו מראה המשקפת את הטבע שלנו-עצמנו.

על המחבר

ראסל דורנן הוא עורך אינטרנט ב-Wellcome Collection.


הרשומה לעיל היא תרגום של הרשומה "Uncanny Mutations and Astonishing Mutants" העוסקת במפלצות אמיתיות ודמיוניות. את הרשומה כתב Russell Dornan בבלוג של ה-Wellcome Collection. התרגום באישורו של דורנן.

תודה ליונת אשחר על העזרה.

למידע נוסף

רשימת דמויות באקס-מן.

כיצד מחדירים לצמחים תכונות חדשות?

קרוב משפחה מוזר, בעל ראש כלב – קינוקפאלים ומפלצות אחרות.

הכלב הנצחי – "כלב" מוטנט שהפך לטפיל בן-אלמוות.

לפענח את ספר החיים – גילוי ה-DNA ופענוח המבנה שלו והקוד הגנטי.

השבחה : מין חדש על רגל אחת: פוליפלואידיות.

תגים: , , , , , , ,