הדורבן הקטלן

דרבן צפון-אפריקאי

דרבן צפון-אפריקאי. צילום: Drew Avery, CC-BY.

הדָּרְבָּן הוא מכרסם גדול שגופו וזנבו מכוסים דָּרְבוֹנוֹת – קוצים – חדים, ארוכים וקשיחים שצבעם שחור ולבן. הוא אוכל-צמחים, אף כי ינשנש מדי פעם חרק או בעל חיים קטן אחר. מאחר שהדורבן גדול למדי ורגליו קצרות קשה לו לחמוק במקרה שיתקל בסכנה בשעת חיפושיו אחר מזון. במקום זאת, הוא סומך על שריון הדרבונות שלו להגנה. הדרבונות, שהתפתחו משערות, עשויים להגיע לאורך של 40 סנטימטרים ומשמשים להרתעת טורפים. במקרה שטורף נפגע מדורבן הוא עלול למות מזיהומים או סיבוכים אחרים. מחקר חדש, שהתפרסם בכתב העת Mammalia, חושף כי דורבנים לא משתמשים בדרבונותיהם רק להרתעת אויבים אלא גם משתמשים בהם כסכינים כדי להרוג את טורפיהם – הבא להורגך השכם להורגו.

המחקר נערך במחוז טוסקנה שבמרכז איטליה על ידי אמיליאנו מורי (Mori) מאוניברסיטת סיינה ועמיתיו. החוקרים עקבו במשך כשנה וחצי אחרי דורבנים צפון-אפריקאים (Hystrix cristata), שלמרות שמם חיים גם באיטליה, ובחנו כיצד המכרסמים הגיבו כשפגשו בטורפים – בעיקר כלבי ציד. מורי ועמיתיו גילו כי הדורבנים מגיבים לסכנה בהתאם ליחס המספרי בינם לבין הטורפים. פעולות ההתגוננות בהן נוקטים הדורבנים מתרחשות בסדר קבוע ובתוקפנות הולכת וגוברת. תחילה הם סומרים את שיערם וזוקפים את דרבונותיהם; לאחר מכן הם מנענעים את זנבם, שהדרבונות הלבנים שעליו חלולים ופתוחים בקצותיהם ולכן משמיעים רעש מאיים עם תנועתם. שתי פעולות אלה מספיקות, בדרך כלל, כדי להפחיד טורף בודד ולאפשר לדורבן לחמוק. אך, במקרים בהם הדורבן נמצא בנחיתות מספרית, הוא מחריף את תגובותיו וכמוצא אחרון עובר מאיומים למעשים – הוא רוקע ברגליו האחוריות ונוהם על תוקפיו ואז רץ לאחור או הצידה לעבר אחד הטורפים בניסיון לנעוץ בו את דרבונותיו, שניתקים בקלות מגוף הדורבן ונותרים בתוקף.

הדורבנים נוקטים באלימות גם כאשר מספרם עולה על מספר הטורפים, ככל הנראה מאחר שסיכוי הצלחתם במיגור אויביהם גדולים. במקרה אחד כזה, שמתואר במחקר, שני דורבנים רצו לאחור לעבר כלב צעיר, שנאלץ לברוח לתוך המאורה שלהם שם הוא שופד למוות על דרבונותיהם. דורבנים אחרים דקרו למוות שני שועלים צעירים ואפילו שתי גיריות צעירות בתקופה בה נערך המחקר. רק חבל שהדורבנים לא מצליחים להתמודד באותה צורה עם האויב העיקרי שלהם, בעל חיים שצד אותם בשביל בשרם – האדם.

המאמר המקורי:

Mori, E., Maggini, I. & Menchetti, M. When quills kill: the defense strategy of the crested porcupine Hystrix cristata L., 1758. Mammalia (2013). doi: 10.1515/mammalia-2013-0126

תגים: , , ,

3 תגובות ל-“הדורבן הקטלן”

  1. אלימלך אומר:

    למה לכתוב בסוף שטויות? אתם מעונינים שהדרבן ישפד למוות בני אדם (אפילו ציידים)?

    אהבתי

    • Noam אומר:

      כמובן שאין כל כוונה שהדרבן ישפד למוות בני אדם, אך היה נחמד אם דרבנים היו יכולים לנקוט באלימות כלפי הציידים הלא חוקיים וכך אולי להרתיע אותם.

      אהבתי

  2. kearn אומר:

    אני בטוח שהכותבים של הבלוג הנפלא הזה לא התכוונו לעודד אלימות, אפילו לא שיפוד של ציידים לא חוקיים (שלגמרי מגיע להם), קוראים לזה "חוש הומור" – תשיג לך כזה והחיים ייראו לך יותר טוב

    אהבתי